Pogosticking en SEO

Bij de pogostick denk je waarschijnlijk aan het speelgoed waarmee je heen en weer kunt springen. Maar wist je dat pogosticking ook een fenomeen is waarmee Google deels de relevantie van websites in de zoekresultaten bepaalt? Veel mensen pogosticken op dagelijkse basis op de zoekmachine, jij waarschijnlijk ook! Lees verder om erachter te komen wat pogosticking inhoudt en wat voor invloed het heeft op SEO.

Wat is pogosticking?

Wanneer je zoekt in Google kom je op een pagina met zoekresultaten terecht. Vanuit daar wordt er op een website geklikt. Wanneer de bezoeker (direct) terugkeert naar de zoekresultatenpagina en vervolgens naar een andere website gaat via dezelfde zoekresultatenpagina, spreken we van pogosticking. Dit kan tijdens één zoekopdracht vaker voorkomen. De zoeker vindt in dat geval niet wat hij zocht op meerdere websites.

Het verschil tussen het bouncepercentage en pogosticking

Pogosticking en het bouncepercentage worden nog weleens door elkaar gehaald. Een bounce is een sessie van een websitegebruiker die de website verlaat na het zien van één pagina. Er wordt niet doorgeklikt naar andere pagina’s van de website. Een bounce kan vanuit verschillende bronnen plaatsvinden. Bij pogosticking gebeurt dit alleen in de zoekmachines, zowel bij betaald als organisch verkeer. Een bounce hoeft niet altijd negatief te zijn. Bij pogosticking is dat wel zo, dat laat zien dat de zoeker niet kan vinden waar hij naar zocht.

Impact op SEO

Google zegt dat pogosticking geen directe invloed heeft op de vindbaarheid. Wel wordt de data zoals pogosticking gebruikt om het algoritme van Google te testen of ontwikkelen. Het zal dus wel het algoritme beïnvloeden en dat is wat uiteindelijk de zoekresultaten bepaalt.

Dit is één van de redenen waarom je SEO-teksten niet alleen voor de zoekmachines moet schrijven. De eindgebruiker, de websitebezoeker, blijft het belangrijkst en is de persoon waarvoor je de teksten moet schrijven. Gebruiksvriendelijkheid en relevantie staan daarbij voorop.

Inspelen op pogosticking

Bij het inzetten van SEO is het belangrijk dat je inspeelt op pogosticking. Maar hoe moet je dat aanpakken? Wij geven tips.

  1. Zorg dat de content van hoge kwaliteit en relevant is.
  2. Denk bij het schrijven van de content altijd: waar is de bezoeker naar op zoek?
  3. Zorg voor gebruiksvriendelijkheid en een goede navigatie. Als mensen op jouw website terecht komen, moeten ze makkelijk door de website kunnen navigeren.
  4. Houd ook rekening met een mooi design. Een goede en passende uitstraling zorgt ervoor dat de bezoeker blijft hangen.
  5. Voor de betaalde campagnes geldt: zorg voor een goede aansluiting van zoekwoorden en de landingspagina’s. Hierdoor zal de gebruikerservaring verbeteren.

Meer informatie?

Had jij voor het lezen van dit artikel nog nooit gehoord van pogosticking en heb je geen idee hoe je jouw strategieën hier op aan moet passen? Onze marketeers helpen jou hier graag bij! Neem voor meer informatie of vragen contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>Nieuw: adverteren op Pinterest</p>
Marije Bregman

Nieuw: adverteren op Pinterest

 
<p>Voorkom dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder belandt</p>

Voorkom dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder belandt

 
<p>Pogosticking en SEO</p>
Marije Bregman

Pogosticking en SEO