Pinterest wordt vaak vergeten in de marketingmix, terwijl het een heel interessant kanaal is om aanwezig op te zijn. We zijn gewend om voornamelijk Facebook en Instagram in te zetten, maar ook Pinterest biedt veel mogelijkheden. Pinterest zou je kunnen omschrijven als een visuele zoekmachine en het is inzetbaar als een e-commerce platform. De zogenoemde pins (berichten) hebben een lange levensduur en kunnen gericht veel verkeer naar jouw website sturen. De informatie achter de afbeelding is dus ook waardevol.

Doelgroep Pinterest

Voordat je Pinterest zakelijk gaat inzetten, is het belangrijk om te weten welke doelgroep zich op het platform bevindt en op welke manieren zij het social mediakanaal gebruiken. Volgens het laatste social media-onderzoek van Newcom heeft Pinterest in Nederland:

  • 3,5 miljoen gebruikers
  • 71% vrouwelijke gebruikers
  • 000 dagelijkse gebruikers
  • 32% van de gebruikers is tussen de 20-39 jaar. En 25% van de gebruikers bevindt zich in de leeftijdscategorie 40-64 jaar.

Als we bekijken hoe de gebruikers Pinterest inzetten, komen we op het volgende:

  • Gebruikers zoeken met intentie: zij hebben een plan of project in het hoofd
  • 77% geeft aan nieuwe merken en producten te willen ontdekken
  • 88% van de wekelijkse gebruikers deed een aankoop naar aanleiding van een pin op Pinterest

Waarom Pinterest inzetten?

Overweeg je Pinterest in te zetten voor jouw bedrijf of merk? Dan is het belangrijk om de volgende punten mee te laten wegen in jouw beslissing.

  • Je werkt in een B2C-bedrijf zoals: retail, reizen, beauty of woninginrichting
  • Er is genoeg content beschikbaar om in te zetten binnen Pinterest
  • De content die je plaatst moet inspireren of informeren
  • Je hebt een online webshop of een productcatalogus

Inzet Pinterest

Zodra je Pinterest wil gaan inzetten voor jouw bedrijf of merk is het belangrijk om terug te kijken naar de strategie en het uiteindelijke doel. Ga je Pinterest inzetten om je naamsbekendheid te vergroten? Wil je je merk meer lading geven of zet je het in om leads of verkopen te realiseren? Vanuit dit oogpunt zet je inspirerende of informerende content in.

Al deze keuzes bepalen mee of je kiest voor pins (berichten) met producten, video’s, sfeerbeelden of beelden met praktische informatie zoals infographics en stappenplannen. En of je dit plaatst met of zonder doorverwijzing naar jouw website.

Pinterest toevoegen aan jouw marketingmix

Wil jij Pinterest toevoegen aan jouw marketingmix? Neem dan contact met ons op. Samen stellen we een goede strategie op en zorgen we dat jij zichtbaar wordt bij de doelgroep!

pinterest.jpg