Bij het schrijven van een persbericht komt meer kijken dan je denkt. Hoe zorg je ervoor dat het bericht nieuwswaardig wordt en opvalt tussen alle persberichten die journalisten dagelijks krijgen? Wij leggen je uit hoe je een goed persbericht schrijft.

Doel van het persbericht

Het doel van een persbericht is om on top of mind te blijven bij jouw doelgroep. Daarbinnen vallen zowel de mensen die al bekend met jou zijn, als de mensen die nog nooit van je hebben gehoord. Met een opvallend en mooi persbericht speel je jezelf weer in de picture. Daarnaast kunnen bijzondere omstandigheden ook een reden zijn voor een persbericht. Denk hierbij aan de lancering van een nieuw product, een speciaal evenement of zelfs een probleem dat zorgt voor gevaar voor de veiligheid van de mens.

Wanneer en voor wie

Een persbericht schrijf en verstuur je wanneer je een interessant en nieuwswaardig bericht te melden hebt. Verplaats je hierbij in de doelgroep. Wat willen zij lezen en waar zitten ze op te wachten? Een nieuw product, overname of bijzondere uitkomst van een onderzoek zijn allemaal onderwerpen die interessant kunnen zijn. Het belangrijkste is dat het actueel is.

Een persbericht schrijf je niet uitsluitend voor de journalist, het draait om de doelgroep waarbij het terecht komt. Houd wel rekening met de journalist. Dat is waar het persbericht als eerste terecht komt en dat is degene die beslist of het geplaatst wordt of niet. Kijk kritisch naar welke media je het persbericht verstuurd. Gaat het om lokaal nieuws, houd het dan ook bij lokale media.

Hoe schrijf je een goed persbericht?

Bij het schrijven van een persbericht zijn de volgende punten belangrijk:

  • Beantwoord de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe in het persbericht. Door hier antwoord op te geven, geef je informatie die de lezer moet weten.
  • Zorg ervoor dat je de belangrijkste informatie bovenaan kort samengevat neerzet. Werk het daarna steeds verder uit.
  • Gebruik een opvallende kop. Journalisten ontvangen dagelijks persberichten, zorg er daarom voor dat die van jou er tussenuit springt.
  • Stuur een foto mee om extra op te vallen. De foto moet uiteraard goed aansluiten bij datgene wat er wordt verteld in het persbericht.
  • Laat lastige woorden van vaktaal achterwege, het persbericht moet voor iedereen leesbaar zijn.

Aanbieding persberichtplaatsing

Wij hebben een leuke aanbieding* voor je: wij kunnen jouw persbericht gratis verspreiden naar Nederlandse media die voor jou interessant zijn. Probeer het nu gratis uit! Wil je hier gebruik van maken? Neem dan contact op met marije.bregman@ipsis.nl voor meer informatie.

*Let op: deze aanbieding geldt tot en met 18 juni 2019 en is exclusief het schrijven van het persbericht. Uiteraard helpen wij jou graag bij het schrijven van een goed persbericht.

persbericht.png