In 2021 hebben we al veel te maken gehad met wijzigingen in Facebook en Google. Dit heeft invloed op het gebruik en het verzamelen van data. Ook dit jaar zijn er enkele wijzigingen gedaan en zullen de nodige ontwikkelingen nog toegepast worden. Denk hierbij aan de beperking van third-party cookies en de komst van voorspellende algoritmes. Dit heeft invloed op wat jij kunt meten in Analytics. Wij leggen uit hoe het zit!

Beperking op wat we kunnen meten

Ieder advertentieplatform maakt gebruik van third-party cookies. Maar die gaan verdwijnen. Sommige browsers zijn hier al mee gestart en beetje bij beetje volgen er steeds meer browsers. Zo is het bij bijvoorbeeld Chrome de bedoeling dat er eind 2023 geen gebruik meer wordt gemaakt van third-party cookies. Safari gaat daarin nog verder. Zij verwijderen ook bepaalde first-party cookies na 7 dagen. Dit heeft gevolgen voor de data in Analytics. Een derde van de terugkerende bezoekers kan dan alleen binnen een week tijd worden herkend.

Bewustwording van online privacy

Waar voorheen mensen zonder na te denken op de knop ‘cookies accepteren’ klikten, zijn zij zich nu steeds meer bewust van de online privacy. Ze worden selectiever met welke cookies zij accepteren, wat ook weer gevolgen heeft voor de data. Maar ook privacyvriendelijke zoekmachines zoals DuckDuckGo komen steeds meer in opkomst.

Core Web Vitals

Tags van bijvoorbeeld Facebook of Google Tag Manager kunnen invloed hebben op de snelheid van de website. Daarom is het belangrijk om data-verzameling slim in te regelen, om zo de Core Web Vitals optimaal te houden. Bij ipsis houden we hier rekening mee en staat de optimale weergave en werking van de website voorop.

Analytics-trends

Werken met algoritmes

Cookies zullen meer en meer verdwijnen. Hierdoor verdwijnt er ook data. Daarom zal er worden ingezet op algoritmes. In Google Analytics zijn er een aantal functies waarmee je gebruikers toch kunt herkennen:

  • User ID: handig voor websites met een login, om zo terugkerende bezoekers te herkennen.
  • Google signalen: is bovenstaande niet mogelijk, dan is signalen een optie. Daar zijn een aantal voorwaarden voor:
    • Je moet minimaal 500 bezoekers per dag op de website krijgen.
    • De functie moet ingeschakeld zijn.
    • De gebruiker moet akkoord gaan met marketingcookies.
  • Apparaat ID: deze optie is geschikt wanneer bovenstaande opties niet mogelijk zijn. Dankzij het apparaat-ID wordt de bezoeker herkent.

Voorspellende algoritmes

In Google Analytics 4 zijn er voorspellende statistieken beschikbaar. De opties die mogelijk zijn:

  • Kans op aankoop
  • Opbrengstvoorspelling
  • Kans op gebruikersverloop

Hiermee wordt het mogelijk om doelgroepen te targetten waarbij de voorspelling op conversie hoog is. Deze functie is nog volop in ontwikkeling. Op dit moment zijn er duizenden bezoekers nodig om een voorspelling te kunnen maken.

Server-side tagging

Server-side tagging helpt om minder afhankelijk te zijn van third-party cookies. Momenteel werkt het zo dat als je conversies wil bijhouden op bijvoorbeeld het contactformulier, dat je dit moet instellen op Analytics, Facebook Ads en LinkedIn Ads. Dit houdt in dat de data 3 keer moet worden verstuurd. Dankzij server-side tagging is het mogelijk om de informatie in 1 keer te verzamelen via een server-side container. Vanuit deze container wordt de informatie verstuurd naar de verschillende partijen. Hierdoor zijn er minder tags nodig en wordt de website minder belast. Deze wijze van tagging staat op je eigen server en is gekoppeld aan jouw domeinnaam. Zo kun je gebruik maken van jouw eigen first-party cookies.

Op dit moment kan server-side tagging nog niet voor ieder platform worden ingezet. Houd de ontwikkelingen van de kanalen in de gaten, want dit kan voor veel bedrijven een zeer interessante optie worden.

Welke stappen kun jij ondernemen?

Bereid je voor op het nieuwe jaar en onderneem de volgende stappen:

  • Ga aan de slag met de overstap naar Google Analytics 4.
  • Ben je afhankelijk van third-party cookies? Verdiep je dan in server-side tagging om je voor te bereiden op het verdwijnen van deze cookies.
  • Steek tijd en budget in het inrichten van jouw Analytics. Het kost even tijd, maar het is zeker de moeite waard om dit goed in te richten. Om goede beslissingen te nemen en werkzaamheden te analyseren is een goede inrichting onmisbaar.
  • Om de data voor iedereen inzichtelijk te houden is het belangrijk om te werken met een goede rapportage. Via Google Data Studio kun je mooie dashboards maken waarin jij belangrijke data kunt tonen.

Heb jij hulp nodig bij de inrichting en het beheren van jouw Analytics? De marketeers van ipsis staan voor je klaar. Voor een vaste prijs nemen wij al jouw werk uit handen. Naast het verzamelen van data in Google Analytics hebben wij nog een ander interessant alternatief! Neem contact met ons op voor meer informatie.

analytics-2022-ipsis-blog.jpg