Met SEO kun jij jouw online vindbaarheid vergroten. Deze bewering is helemaal waar. Maar er wordt heel veel gezegd en geschreven over SEO, waarvan niet alles juist is. Wat klopt er wel en wat klopt er niet? Wij begrijpen dat jij door bomen het bos niet meer ziet. Daarom zetten we een aantal onjuiste beweringen over SEO op een rijtje om jou op weg te helpen.

Keyword density is ontzettend belangrijk voor Google

Keyword density is het aantal keer dat een zoekterm in een tekst voorkomt. Er wordt vaak gezegd dat jouw zoekterm een bepaald percentage terug moet komen in de tekst, anders werkt het artikel niet goed. Dit is niet waar. Natuurlijk moet je de zoekterm voldoende noemen en het artikel moet een bepaalde lengte hebben om goed gevonden te worden. Maar het is onjuist dat jouw zoekwoord voor een bepaald percentage terug moet komen in de tekst. Een hoge of lage keyword density is dus geen probleem. Zolang jouw artikel maar natuurlijk oogt, prettig is om te lezen en relevant is voor de lezer.

Social media heeft invloed op SEO

Hoe meer volgers, likes en linkjes naar jouw website op social media, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan. Nope, ook dit is niet helemaal waar. Social media heeft geen directe invloed op de SEO. Er is bij inzet van social media sprake van correlatie en niet van causatie. Het gaat dus om een indirecte invloed.

De opmaakcode van webpagina’s moet foutloos zijn

Google zou sites met een ‘schone’ opmaakcode beter indexeren in de zoekresultaten. Het is mogelijk om met een tool de code van jouw website te controleren. Kom je erachter dat de code niet helemaal foutloos is? Geen zorgen. Zolang de content goed zichtbaar is, relevant is en snel geladen wordt, is het niet zo ernstig als de opmaakcode niet 100% schoon is.

Hoe hoger het zoekvolume van een zoekterm, hoe belangrijker deze is.

Het zoekvolume is belangrijk bij zoekwoordenonderzoek. Dit geeft aan hoeveel mensen er op een bepaalde zoekterm zoeken per maand. Maar niet alleen de woorden met een hoog zoekvolume zijn interessant. Dit zijn namelijk vaak woorden die algemener zijn en waar veel concurrentie op is. Longtail zoekwoorden, met een minder hoog zoekvolume zijn vaak aantrekkelijker. Deze zijn specifieker en je hebt minder last van concurrentie.

Je kan na 1 dag bovenaan staan in de zoekresultaten

Was het maar zo’n feest: binnen 1 dag bovenaan. Helaas werkt het bij SEO niet zo. Bij SEO draait het om het beïnvloeden van meer dan 200 rankingfactoren. Je kan niet met een paar aanpassingen in 1 keer bovenaan in Google komen te staan. Een hoog zoekresultaat behalen met SEO kost tijd en de nodige inspanningen.

Wil jij SEO optimaal inzetten? Onze marketeers helpen jou hier graag bij! Neem voor meer informatie of vragen contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.

SEO.jpg (1)