De winkelstraten lopen leeg, winkelen gebeurt steeds minder vaak offline en de gevolgen voor je omzet zijn niet te overzien. Het aantal bezoekers in je winkel daalt, evenals het aantal klanten en de omzet. Om moedeloos van te worden, hoe krijg je de bezoekers weer terug in de winkel?!

Het antwoord? Start een webshop! Het klinkt als een contradictie. Je wilt meer bezoekers in je fysieke winkel en opent daarom een webshop. Toch kan het openen van een webshop een uitstekende boost vormen voor je fysieke winkel.

Tot een jaar of 5 geleden was het voor veel ondernemers nog steeds rendabel om enkel een fysieke winkel te hebben en daarom nog niet in te stappen in de digitalisering van de retailsector. Webshops waren nog niet nodig doordat de omzetten nog redelijk stabiel bleven.

Inmiddels merken veel van deze ondernemers, bijvoorbeeld in de kleinere steden, dat de webshop een goede aanvulling kan zijn op de inmiddels teruglopende omzetten. Maar hoe moet de webshop dan ingezet worden? Ga je je enkel richten op de webshop, gaat de webshop naast de fysieke winkel draaien of ga je beide volledig integreren? Oftewel: ga je voor single-channel, multi-channel of cross-channel marketing? Oh.. En laten we omni-channel niet vergeten!

Single-channel ondernemen

Bij single-channel richt je je volledig op één enkel kanaal. Single-channel is een uitstekende optie voor ondernemers die zich met hun fysieke winkel hebben gevestigd op een drukbezochte locatie. Het is voor hen niet direct nodig om – bijvoorbeeld – een webshop te openen om een breder publiek aan te trekken. Een ondernemer met enkel een webshop is natuurlijk ook een single-channel ondernemer.

Voorbeeld: Een fysieke winkel in de winkelstraat

Multi-channel ondernemen

Bij multi-channel spreken we over verschillende kanalen die onafhankelijk van elkaar opereren. Beide kanalen opereren als losstaande bedrijven en gebruiken enkel elkaars voorraad en bedrijfsnaam.

Voorbeeld: Je koopt je spullen in de webshop (of fysieke winkel) en gaat daar ook heen voor vragen en/of opmerkingen.

Cross-channel ondernemen

Bij cross-channel werken de fysieke winkel en de webshop ook daadwerkelijk samen. De webshop wordt geïntegreerd in de fysieke winkel en, belangrijker nog, de fysieke winkel wordt geïntegreerd in de webshop! Zo kun je jouw nieuwe spijkerbroek in de webshop kopen en in de fysieke winkel ophalen.

 

Voorbeeld: Je koopt in de webshop en haalt je bestelling af in de fysieke winkel. Vice versa kan natuurlijk ook!

Omni-channel ondernemen

Omni-channel gaat nóg een stapje verder in de integratie van fysieke winkel en webshop. Bij omni-channel kun je binnen de webshop je bestelling uitzoeken en deze telefonisch (of via de mail, app, social media) reserveren, waarna het betalen en ophalen in de winkel plaatsvindt. Het grootste verschil met cross-channel is dat bij omni-channel de bestelling bijvoorbeeld al klaar kan liggen, ingepakt en al, en dat er enkel nog afgerekend moet worden. Bij omni-channel staat de klant 100% centraal.

Voorbeeld: Je wilt die nieuwe spijkerbroek die je hebt gezien in de webshop, maar je wilt niet wachten totdat deze bezorgd is. Je belt de winkel om te kijken of hij daar voorradig is, waarna je betaalt en ophaalt in de winkel.

De beste keuze voor jou

Om te bekijken wat de beste keuze is voor jou, is het belangrijk om te analyseren waar je huidige fysieke winkel zich bevindt. Belangrijkste vraag is of er collega-ondernemers verdwijnen in de winkelstraat of dat je je juist in een bloeiend winkelhart bevindt. Is het dat eerste, dan is het wellicht een verstandig idee om de single-channel te verlaten en je op één van de andere opties te gaan richten. Welke dan het best passend is, is afhankelijk van (de eigenschappen) van jouw doelgroep.

Indien je een webshop wilt openen is het belangrijk om te kijken naar de toegevoegde waarde van je producten en/of bedrijf en jouw communicatie af te stemmen op een specifieke doelgroep. Zo kun je de juiste boodschap bij de juiste personen overbrengen.

Hulp nodig bij het opzetten van een webshop of heb je vragen over hoe je jouw fysieke winkel en webshop eventueel kunt integreren? Tweet met ons, chat met ons of maak gebruik van ons contactformulier.

armpje drukken