Nieuw: Facebook Shops nu ook gratis beschikbaar in Nederland

Eind mei lanceerde Facebook een nieuwe (webshop)functie: Facebook Shops. Ondernemers kunnen gratis zogenoemde online winkeletalages inrichten op Facebook en Instagram. Een nieuwe mogelijkheid voor bedrijven die hun fysieke verkoop willen verplaatsen naar online. Maar hoe gaat dit in zijn werk en wat zijn de voordelen van verkopen via onder andere Facebook en Instagram?

Facebook Shops

E-commerce is niet helemaal nieuw voor Facebook. Het is al langere tijd mogelijk voor gebruikers om producten aan te bieden op de marktplaats van Facebook en via Facebook Shopping.

Voor bedrijven was het echter nog niet mogelijk om hun producten direct via Facebook en Instagram te verkopen. Afgelopen tijd zijn er meerdere updates die het mogelijk maken om producten aan te bieden, maar de mogelijkheid om direct af te rekenen bestond nog niet. Facebook Shops is een nieuwe stap om online winkelen op Facebook en Instagram te ondersteunen. Daarnaast zijn er plannen om de functie ook uit te rollen naar WhatsApp en Facebook Messenger.

Facebook Shopping

Facebook Shops lijkt in eerste instantie veel op Facebook Shopping. Facebook Shopping bestaat al een aantal jaar. Het is verschil is dat je van Facebook naar je website gaat om af te rekenen of meer te bekijken. Via Facebook Shops blijf je in Facebook. Facebook Shopping werd gezien als een etalage met uitgelichte producten en met de komst van Facebook Shops is het een echte webwinkel geworden. Dit is vooral een kans voor kleine ondernemers, voor wie een webshop te kostbaar is, om zo toch online kunnen verkopen.

Zo werkt Facebook Shop

Beschouw Facebook Shop als een digitale winkeletalage waarmee je ook aangepaste collecties kunt maken door jouw productaanbod bijvoorbeeld te categoriseren. Bovendien kun je de Facebook-winkel helemaal ontwerpen en inrichten, aan de hand van bepaalde basisfuncties, zoals jij wil. Het werkt eigenlijk heel simpel. Wij zetten de stappen op een rij.

Let op: Facebook Shops is voor nu alleen nog mogelijk als je al een webshop hebt en deze koppelt aan Facebook en Instagram Shopping. Dit kun je checken door naar Facebook.com/business/shops te gaan.

Zodra je op de knop ‘aan de slag’ klikt kom je op de startpagina uit: handelsaccount aanmaken. Vanuit hier ga je door naar de volgende stap: winkel maken. Via de startpagina controleer je of de basisinstellingen kloppen zoals jouw bedrijfsnaam. Vervolgens ga je je winkel aanpassen met collecties. Dankzij deze collecties kunnen klanten eenvoudiger bladeren door je winkel en nieuwe artikelen ontdekken. Heel simpel. Het is een kwestie van een aantal stappen doorlopen en daarna staat het live. In je collectie selecteer je minimaal 6 en maximaal 30 artikelen vanuit jouw catalogus of webshop. Het kan 24 uur duren voordat je collectie wordt goedgekeurd door het handelsbeleid.

Vanuit de collectie ga je naar de volgende stap: shop builder. Je collectie is nog niet live. Publiceer je collectie door deze toe te voegen aan je winkel in de shop builder. In shop builder volg je de stappen en voeg je je collectie toe. Je ziet gelijk hoe je winkel eruit komt te zien op zowel Facebook als Instagram. Je kunt hierbij de lay-out aanpassen en de stijl: tekst, knoppen en kleuren. Eventueel is het mogelijk om een HEK code toe te voegen zodat je huisstijl 1 op 1 wordt overgenomen. Zodra dit akkoord is zet je jouw winkel live.

Voordelen

Naast Facebook Shops zijn er allerlei manieren om je omzet te verhogen. Maar waarom is Facebook Shopping relevant voor jou? Wij zetten de grootste voordelen op een rij:

  1. Het is mogelijk om jouw producten in Facebook- en Instagramberichten te taggen in alle afbeeldingen om de verkoop te stimuleren
  2. Voeg een Facebook Shop-tabblad toe aan je pagina. Hiermee maak je gelijk gebruik van de sociale betrokkenheid binnen Facebook
  3. Persoonlijke communicatie met klanten via 1-op-1 chatberichten
  4. Altijd in een oogopslag inzicht in allerlei relevante statistieken
  5. In de ideale situatie: het aankoopproces zo makkelijk mogelijk zonder fricties

Aan de slag met Facebook Shops

Wil jij aan de slag met Facebook Shops? Laat het ons weten! We helpen je graag verder met het opzetten van de juiste online winkel. Maak een afspraak met ons en dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Facebook Shops inzetten?

Wij adviseren je graag
Lotte van Boxtel Lotte van Boxtel
Auteur
Lotte van Boxtel

Andere Tips en updates:

<p>Waarom A/B testen belangrijk is</p>
Melissa Roossien

Waarom A/B testen belangrijk is

 
<p>Ik ben geen robot</p>
Jeroen Oostwouder

Ik ben geen robot

 
<p>De nieuwste webdesigntrends</p>
Marije Bregman

De nieuwste webdesigntrends

 
0229272700