Nieuw: adverteren op Pinterest

Het is eindelijk zo ver: we kunnen ook in Nederland adverteren op Pinterest. Pinterest Advertising bestond al even, maar is sinds begin april ook opengesteld in ons land. Diverse targeting-mogelijkheden zorgen ervoor dat je doelgroepen op nieuwe manieren kunt bereiken. Dit gaat via Pinterest op een subtiele wijze, waardoor het niet opdringerig overkomt.

Over Pinterest

Ben jij nog helemaal niet bekend met Pinterest? Even een korte introductie: Pinterest is een social mediakanaal wat je kunt zien als een soort digitaal prikbord. Via de visuele zoekmachine kun je afbeeldingen, video’s en artikelen vinden over specifieke onderwerpen. Als gebruiker kun je een eigen prikbord maken waar je vervolgens content op kunt ‘pinnen’.

Voor bedrijven

Upload je als bedrijf content op Pinterest dan krijg je de kans om al vroeg in de klantreis naar voren te komen bij jouw doelgroep. Pinterest wordt door veel mensen gebruikt die zich oriënteren of inspiratie op willen doen. Zo wordt er veel inspiratie opgedaan voor het huis. Heb jij een badkamerzaak en plaats jij mooie foto’s van opgeleverde projecten? Dan kan het zomaar zijn dat jouw afbeelding veel ‘gepind’ wordt en daardoor dus extra zichtbaar wordt op het kanaal. Pinterest is een goed kanaal om jouw ideeën en producten uit te lichten en bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.

De cijfers

Wereldwijd wordt Pinterest door 250 miljoen mensen gebruikt. In Nederland zijn er 3,5 miljoen Pinterest-gebruikers. Het dagelijks gebruik van het social mediakanaal blijft groeien. In 2018 gebruikten er 587.000 Nederlanders dagelijks Pinterest, in 2019 zijn dat er 734.000. Al deze gebruikers zijn op zoek naar inspiratie en gebruiken het platform als belangrijke informatiebron bij het nemen van een beslissing. Het is mooi kanaal om jouw product onder de aandacht te brengen.

Adverteren op Pinterest

Hoe werkt het adverteren op Pinterest en wat zijn de mogelijkheden? Om adverteerder te worden moet je eerst een bedrijfsprofiel aanmaken, jouw website claimen en deze koppelen aan Pinterest. In de Pinterest Ads Manager zet je campagnes op. Hier bepaal je jouw doel, looptijd, doelgroep en budget.

Doelstellingen

 Je kunt de volgende doelstellingen selecteren:

Merkherkenning opbouwen

  • Help mensen jouw merk, producten of diensten te ontdekken.
  • Trek meer aandacht met jouw video’s en laat mensen op die manier kennismaken met jouw merk.

Overweging beïnvloeden

  • Verkeer naar jouw website toe leiden.
  • Mensen stimuleren om jouw app te downloaden en installeren.

Soort advertentie

Welk doel je kiest bepaalt mede welk soort advertentie je kunt selecteren. Er bestaan er vier:

  • Gesponsorde pins: standaard pins waarvoor je betaalt en die zichtbaar zijn op de tijdlijn van jouw doelgroep, op categoriepagina’s en binnen zoekresultaten.
  • Gesponsorde videopins: video’s die je plaatst om mensen kennis te laten maken met jouw merk via Pinterest.
  • Gesponsorde app-pins: deze pins brengen jouw app onder de aandacht bij jouw doelgroep.
  • Gesponsorde carrousels: een pin met meerdere beelden, zodat je bijvoorbeeld steeds beter de details van jouw product kunt laten zien.

Targeting

Na het maken van een gesponsorde pin is het tijd om de targeting in te stellen:

  • Doelgroep-targeting. Hierbij kun je op de volgende doelgroepen targeten: klantenlijsten, bezoekers aan jouw website, mensen die eerder betrokken waren bij jouw pins en vergelijkbare doelgroepen.
  • Interesse-targeting: voeg interesses toe die gerelateerd zijn aan jouw dienst of product. Hierdoor profiteer jij van de unieke kennis van Pinterest.
  • Trefwoorden-targeting: hiermee bereik je mensen die op een specifiek idee zoeken.
  • Leeftijd-targeting: deze mogelijkheid is voor nu alleen nog mogelijk in de VS.

Meten en analyseren

Na het opstellen en inrichten van een campagne is het tijd om de resultaten te meten. Met een bedrijfsprofiel krijg je toegang tot een uitgebreid rapportage-dashboard. Hier meet je de campagneresultaten, het succes van de pins en krijg je een inzicht in jouw doelgroep.

Meer informatie

Ben jij benieuwd of Pinterest een goed kanaal is voor jouw bedrijf en of het nut heeft om hierop te adverteren? Wij denken graag met je mee. Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 – 27 27 00.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>Meer inzicht in jouw website dankzij Hotjar + aanbieding</p>
Melissa ten Klei

Meer inzicht in jouw website dankzij Hotjar + aanbieding

 
<p>Waarom is personalisatie in digitale marketing zo belangrijk?</p>

Waarom is personalisatie in digitale marketing zo belangrijk?

 
<p>De perfecte onderwerpregel voor jouw nieuwsbrief </p>
Marije Bregman

De perfecte onderwerpregel voor jouw nieuwsbrief