De communicatie binnen jouw organisatie is net zo belangrijk als de communicatie die je met de klant voert. Goede interne communicatie zorgt ervoor dat iedereen altijd op de hoogte is. Dit is mogelijk met een sociaal intranet. Wanneer collega’s gebruik maken van het intranet hebben zij vaak een duidelijk doel. Ze weten waar ze naar op zoek zijn. Het gebruikersgemak van een intranet wordt dan ook grotendeels bepaalt door de toegankelijkheid van de informatievoorziening. Hoe kom je op een intranet zo snel mogelijk bij de juiste informatie terecht? Hoe richt je een intranet zo in dat de werknemers binnen jouw organisatie alle informatie kunnen vinden? Wij geven antwoorden op jouw vragen!

Navigeren en zoeken

Maak gebruik van een zoekbalk én van een menu om in te navigeren. De ene gebruiker voelt zich beter bij het zoeken via een zoekbalk terwijl de ander liever door het menu navigeert. De meest gebruikte methode om tot informatie te komen binnen een sociaal intranet is navigeren. Het voordeel hiervan is dat het houvast biedt en helpt om gestructureerd informatie te vinden. Een menu kan echter, zeker wanneer er veel informatie in staat, zeer onoverzichtelijk worden. Veel mensen maken dan ook gebruik van de zoekbalk als een soort van noodoptie. Houd het menu dus rustig en overzichtelijk.

Wanneer welke zoeken of navigeren?

Bezoekers worden in de digitale wereld opgedeeld in twee groepen: hunters en browsers. De hunter  gaat gericht op zoek naar informatie en de browser klikt en kijkt wat rond tot hij bij de juiste informatie is aangekomen. In werkelijkheid lopen deze groepen een beetje door elkaar. De meeste mensen maken gebruik van zowel het navigeren als van de zoekbalk.  

Een gebruiker die weet waar hij naar zoekt maakt eerder gebruik van de zoekbalk. Iemand die zoekt naar aanvullende informatie zal eerder door het netwerk navigeren. Vaak wordt de zoekbalk gebruikt als noodoplossing als het navigeren door het menu niks oplevert.

Navigatiestructuur

Een goed opgestelde navigatiestructuur is essentieel. Toets meerdere structuren onder de gebruikers om erachter te komen welke het beste werkt voor jouw organisatie. Test de verschillende structuren en vergelijk de resultaten met elkaar. Zo krijg je duidelijk in beeld welke structuur het beste werkt.

Meer weten?

Wil jij weten hoe je een intranet het beste in kunt richten? Stel jouw vraag via ons contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.

Hoofdafbeelding nieuws 2.jpg