Mobiel heeft het zoekgedrag veranderd

Weet jij nog hoe je vroeger (voordat je een smartphone had) iets opzocht? Juist ja, je pakte er een boek bij of vroeg het gewoon aan iemand waarvan je zeker wist dat hij of zij het antwoord wist!

Tegenwoordig leven we in een tijdperk dat we geheel op onze telefoon vertrouwen. We verwachten dat we binnen enkele seconde direct antwoord krijgen als we wat willen weten, doen of kopen. Maar in hoeverre heeft dit ons zoekgedrag nou werkelijk veranderd en hoe speel je daar als bedrijf op in?

Zodra men iets zoekt, zoeken we het op

Alles ligt tegenwoordig binnen handbereik. Zodra we ons iets afvragen of nodig hebben is ons mobieltje onze beste vriend. Heb je haast en moet je binnen een bepaald tijdbestek in Amsterdam zijn? Pak je toch gewoon je smartphone erbij en toets je in op Google ’Hoe kom ik zo snel mogelijk in Amsterdam?’ Misschien ben je wel op zoek naar het lekkerste restaurant in Hoorn? Gewoon effe Googlen! 96 procent van de mensen gebruikt hun telefoon om iets op te zoeken. Mensen zijn twee keer zo snel geneigd om de online zoekmachine te gebruiken in plaats offline bronnen. 

Mobiel helpt mensen bij het maken van keuzes

Als men besluit iets te kopen vertrouwt men direct op zijn of haar smartphone. Sterker nog maar liefst 70% van de smartphonebezittters die iets in de winkel willen kopen, zoeken eerst relevante informatie op in hun telefoon om deze vervolgens online te kopen. Op deze manier worden fysieke winkels (met name retail) naarmate de tijd vordert steeds minder interessant. 

Of het nu het opzoeken is van een recept, een land of een product, het gaat vaak om het invullen van de impulsieve behoefte. Echter wordt mobiel zoeken tegenwoordig ook gebruikt voor behoeften op de langere termijn. Men is namelijk via zoekmachines op zoek naar onderwerpen die zij in de toekomst willen behandelen. Dit percentage ligt hoger dan andere online of offline bronnen. 

Wat betekent dit voor jou?

Als bedrijf moet je zoveel mogelijk informatie leveren via diverse media. Het is belangrijk om goed online aanwezig te zijn. Investeer in advertenties om jezelf te promoten en goed gevonden te worden in de zoekmachines. Maar vergeet ook de content en SEO van de website niet. Bied jouw websitebezoekers relevante informatie en geef de bezoeker datgene waar hij of zij naar zocht. Richt je daarbij ook op mobiel. Een website die niet goed op mobiel werkt is een grote afhaker en kan je klanten kosten.

Wil jij weten hoe jij goed vindbaar wordt via mobiel en in de zoekmachines? Onze marketeers bieden jou graag ondersteuning. Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 – 27 27 00 of vul het contactformulier in.

Deel de liefde:

Heeft u vragen?