Wij doen veel voor het MKB. De hardwerkende ondernemer die op moet boksen tegen grote, landelijke of zelfs wereldwijde aanbieders van producten of diensten. ‘Hoe houd ik mijn hoofd boven water?’ Sommige MKB’ers menen dat het een goed idee is om van alles een beetje te gaan proberen. Reviews kopen, een paar weken adverteren in dagbladen, een korte displaycampagne. Het zet vaak te weinig zoden aan de dijk en er wordt teveel van verwacht. Terwijl er een oude oorlogsstrategie is die beter werkt. Neem een moment rust en ga in beraad. Om je eens goed te verdiepen in jouw marktpositie, ideale klant en onderscheidend vermogen.
Benut de voordelen van MKB
Multinationals hebben grote budgetten voor marketing en onderzoek. Het is frustrerend dat je als MKB’er niet over dezelfde mogelijkheden beschikt. Toch heb je ten opzichte van de grote spelers ook een aantal voordelen. Jouw zaak heeft bijvoorbeeld een gezicht, je kent je klant en je biedt persoonlijke service. Als je investeert in marketing, doe dit dan met een goed doordacht plan en werk toe naar een duidelijk doel.
- Zorg dat je intern op orde bent
Weet waar je staat en waar je heen wil. Zorg dat alle processen goed verlopen, dat je (digitale) systemen goed werken en dat personeel weet wat er verwacht wordt. Ben je overtuigd van jouw aanbod en klaar om dit met de wereld te delen? Maak een marketingplan en richt je op een selecte doelgroep, die past bij wat jij doet.
- Stel doelen en maak een planning
Stel marketing- en communicatiedoelen vast en maak een planning voor de lange termijn. Doe niet alles in één keer, maar stel prioriteiten en denk in gerichte campagnes. Maak een overweging wat je zelf wil doen en wat je uit wil besteden. Kies je voor uitbesteden? Houd er dan rekening mee dat een externe partij meer voor je kan bereiken als je een duidelijk plan hebt. Natuurlijk kun je ook hulp inroepen bij het ontwikkelen van dit plan.
- Focus niet alleen op snel en veel
Een Google Ads campagne kan in korte tijd veel extra clicks naar de website opleveren. Dat levert alleen conversie op als de advertentie naadloos aansluit op wat jij te bieden hebt. Aan alleen de click heb je namelijk nog niet zoveel. Kijk ook naar de lange termijn en werk aan SEO en eigen media. Een goede blog levert soms zelfs jaren na publicatie nog een aanvraag op. Beschik je over kwalitatief goede content? Plaats dit dan niet alleen op de website, maar denk ook aan social media, een nieuwsbrief of een direct mailing. Zo optimaliseer je het bereik.
- Wees realistisch
Is er genoeg vraag naar wat je doet? Kun je groeien en zo ja, waar liggen de kansen precies? Beweeg je voldoende mee met de markt en heb je ingespeeld op de verschuivingen naar online? Wees realistisch en kritisch. Met goede marketing kun je veel verkopen, maar er zit altijd een grens aan wat haalbaar is.
- Schakel hulp in
Heb je een goed beeld van wat je wil en waar je staat? Dan kan een oriënterend gesprek met een reclamebureau geen kwaad. Daar vind je alle expertise op het gebied van de off- en online mogelijkheden. Als je samenwerkt met een bureau, zorg dan dat je de regie deels bij jezelf houdt, dan kom je samen tot de beste resultaten.
Wil je aan de slag met marketing maar weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je al van alles geprobeerd en is de rode draad ver te zoeken? Kom dan eens langs bij ipsis. Wij denken graag met je mee.