Veel mensen zijn bekend met Google Ads; het betaald adverteren in de zoekresultaten. Steeds meer bedrijven maken hier gebruik van, waardoor de concurrentie toeneemt. Ben jij op zoek naar een andere of aanvullende manier om jouw doelgroep te bereiken? Denk dan eens aan Google Display. Dankzij de mogelijkheid om een aangepaste doelgroep te maken kun je dit heel effectief inzetten. Ben jij benieuwd waarom jij Google Display moet toevoegen aan jouw marketingmix? Lees dan snel verder.

Wat is Google Display en hoe werkt het?

Zet je advertenties in via Google Display, dan worden jouw advertenties vertoond in het display netwerk van Google. Er zijn diverse websites aangesloten bij dit netwerk. Deze websites bieden advertentieruimte aan op hun website. Je hebt deze advertenties ongetwijfeld zelf weleens gezien op websites als Nu.nl en Buienradar.nl. Daarnaast kunnen de displayadvertenties worden vertoond binnen het eigen netwerk van Google, zoals op Youtube.

Wat zijn de mogelijkheden van adverteren?

Met displayadvertenties creëer je dus een flink bereik. Maar daar moet je wel wat voor doen. Zet je display in, dan is het belangrijk dat je goede advertenties inzet die goed converteren. Je kunt een afbeelding, GIF, HTML5 banner of responsive advertentie inzetten.

Vaak wordt er voor de optie reponsive gekozen. Deze advertentie wordt automatisch door Google opgemaakt, naar aanleiding van de input die jij inlevert. Google geeft zelf een aantal afbeeldingen, koppen en beschrijvingen mee en maakt hier een advertentie van. Je kunt hier ook Youtube-video’s aan toevoegen.

Responsive advertenties zijn met name verstandig om in te zetten als je geen designer in huis hebt. Ons advies is om zelf een afbeelding of GIF op te maken, omdat je dan zelf volledig de controle hebt over hoe de display advertentie eruit ziet. Beschik jij niet over photoshopskills? Dan is de responsive advertentie een goede optie.

Doelgroepen selecteren

Het fijne aan Google Display is dat je de advertenties gericht aan een doelgroep kunt laten zien. De boodschap wordt dus niet aan iedereen vertoond, maar alleen aan de mensen die voor jouw bedrijf interessant zijn. Dankzij het enorme databestand van Google kun jij heel gericht doelgroepen maken. Die kun je instellen op in-market en/of affiniteitsdoelgroepen. Daarbij richt jij je op mensen die geïnteresseerd zijn bepaalde producten of diensten die aansluiten op jouw bedrijf en wat jij aanbiedt. Zo maak jij jouw displaycampagne specifiek.

Custom intent strategie

Het is ook mogelijk om een aangepaste doelgroep, custum intent, te maken. Je stelt zelf jouw doelgroep samen die interesse heeft in jouw product en websites bezoekt die over jouw product gaan. Dit kun je aanvullen met relevante zoekwoorden en zo de campagne gericht inzetten. Probeer dit uit en draai wat tests. Op basis van het testen kun jij concluderen wat wel en wat niet werkt voor jou.

Display advertenties plaatsen

Heb jij jouw succesformule gevonden, dan kun je gaan kijken naar de plaatsingen. Analyseer wat voor jou werkt: op welke websites werken de displays het beste, doen de advertenties het goed op Youtubekanalen of beter in apps? Als er een kanaal of een aantal websites echt uitspringen kun je hier jouw campagnes op baseren.

Wil jij Google Display inzetten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Wij kijken graag met je mee. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen. Tot snel!

smartmockups_kluliclp.jpg