Marketing automation is een marketingaanpak waarbij online marketing in een systeem gevoegd wordt en het nurturen en scoren van leads het belangrijkste doel is. Het nurturen van een lead, lead nurturing genoemd, is hierbij het begeleiden van de lead naar een volgende fase van het koopproces.

De afgelopen jaren zijn er veel systemen bij gekomen die marketing automation aanbieden. De bekendste zijn toch wel HubSpot, Eloqua en Marketo. Redelijk prijzige pakketten, maar zij bieden dan ook de meeste functionaliteiten binnen hun systeem. 

Thank you, technology!

Marketing en technologie zijn de afgelopen jaren steeds meer in elkaar verweven. Door de grote stappen die zijn gezet kunnen wij inmiddels al websitebezoekers identificeren, met augmented reality kunnen we IKEA meubels al bekijken in ons eigen huis en door middel van geo locating kunnen we heel gericht mensen bereiken. Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld waar geo locating gebruikt wordt door McDonalds.

Naast deze mogelijkheden, biedt de steeds verder ontwikkelende technologie ons sinds enige tijd ook marketing automation. Marketing automation wordt geleverd in verschillende systemen, maar het doel en de werking ervan is redelijk identiek.

Hoe zit dat marketing automation dan in elkaar?

Marketing automation is de ideale oplossing als je meer resultaat en conversie wilt behalen via de online kanalen. Een uitgebreid marketing automation softwarepakket omvat de mogelijkheden tot het opzetten van landingspagina’s, het uitsturen van e-mailings en het koppelen van systemen zoals jouw website, CRM, telefonie, social media-kanalen en eventueel zelfs apps of iBeacon.

Met een marketing automation-pakket krijg je een volledig beeld van elke individuele klant en kun je hem/haar persoonlijk benaderen met bijvoorbeeld informatie, aanbiedingen of producten.

Daarnaast is marketing automation een krachtige oplossing voor het omzetten van website bezoekers naar prospects. Een goede inrichting van het systeem zorgt er daarna weer voor dat deze prospects geconverteerd worden naar goede leads. Dit fenomeen kan omschreven worden als het eerder genoemde ‘lead nurturing’.

Zicht op ROI

Uiteindelijk is het bij iedere investering die je doet belangrijk om te weten wat het oplevert, oftewel de Return On Investment (ROI). Zo kun je bekijken wat voor effecten jouw marketing activiteiten hebben en wat dit oplevert voor jouw organisatie. Aan de hand van deze cijfers kun je dan beter beslissen op welk gebied je wel, niet, meer of minder kunt investeren.

Het is belangrijk om voor eventuele investeringen duidelijke doelen te stellen, zodat je weet waar je op stuurt en wat belangrijke indicatoren zijn voor succes. Marketing automation-systemen bieden veel inzicht in data. Ze geven jou als marketeer een uitgebreid inzicht in de opbrengsten van je inspanningen. Zowel het procesverloop van koude naar warme leads, pure omzet, maar ook nieuwsbriefinschrijvingen en websitebezoeken.

Heb je vragen over marketing automation-tools of de combinatie van marketing automation en inboundmarketing? Neem contact met ons op via ons contactformulier of bel ons op 0229 27 27 00. 

marketing