Marketeers en organisaties laten nog veel kansen onbenut op het gebied van vindbaarheid door middel van inboundmarketing. Veel informatie wordt niet gedeeld onder het mom van “Dat is toch logisch” of “Dat weten onze klanten wel”. Echter, deze informatie is wel degelijk interessant, want wat is er nu beter (voor de lezer) om op te merken dat je over veel kennis beschikt. Tenslotte, het kennisniveau van de lezer is veel lager dan de jouwe, waardoor hij aan andere informatiebehoefte heeft dan jou als ‘expert’.

Wees waakzaam voor gemakzucht

Denk niet te makkelijk over de productinformatie en de kennis die je deelt. Wat voor iedereen binnen de organisatie gesneden koek is, kan voor de klant al onduidelijk zijn. Het kennisniveau van de klant ligt waarschijnlijk vele malen lager dan die van jou, waardoor het delen van de meest simpele informatie al genoeg kan zijn om de vraag van een potentiële klant te beantwoorden.

Vul de behoeften van de hele cirkel

Om de conversie op jouw website of -shop zo hoog mogelijk te krijgen, is het belangrijk om rekening te houden met het AIDA model. AIDA is een acroniem, dat gevormd wordt door de eerste letters van de woorden Attention, Interest, Desire en Action. Het AIDA model omschrijft vier stappen in reclame-uitingen, waarbij iedere stap de potentiële klant verder richting een aankoop brengt.

Door op de juiste manier invulling te geven aan je inboundmarketingstrategie, kun je de behoeftes behorend bij de verschillende stappen invullen en zodoende je conversiekansen te vergroten. Het is tenslotte handiger voor je potentiële klant als al zijn vragen en behoeftes op één plek (door één bedrijf) beantwoord worden.

A (Attention)
Attention (aandacht) is de eerste stap van het AIDA model. Wanneer je de aandacht van je potentiële klant niet weet te trekken, kan hij ook nooit een conversie doen.
Content: Artikelen, blogs, video’s, etc.

I (Interest)
Interest (interesse) is de tweede stap binnen het AIDA model. Wanneer je de aandacht van je potentiële klant hebt, is het belangrijk om zijn interesse te wekken. Doe dit bijvoorbeeld door informatie te delen over de positieve aspecten van je product of doe hem/haar een aantrekkelijk aanbod.
Content: Artikelen, blogs, overzicht van werkprocessen, video’s, etc.

D (Desire)
Desire (Verlangen/Voorkeur) is de derde stap binnen het AIDA model. Binnen deze stap is het belangrijk om informatie te delen die een verlangen naar (of een voorkeur voor) jouw product creëert.
Content: Klantcases, infographics, video’s etc.

A (Action)
Action (Actie) is de laatste stap in het AIDA model en heeft als doel om de potentiële klant uiteindelijk tot aankoop – of een andere conversie – over te laten gaan. Informatie die bij deze stap hoort kan gaan over bijvoorbeeld tevreden klanten.
Content: Klantcases, referenties, etc.

Informatie afstemmen op behoefte

Kort samengevat is het bij het creëren van je content belangrijk om de informatie af te stemmen op de informatiebehoefte van de potentiële klant. Binnen elk van de vier stappen van het AIDA model is de informatiebehoefte anders. Van Attention naar Action gaat de informatiebehoefte omhoog; iemand bij de stap Attention heeft een lager informatiebehoefte dan iemand die zich in het stadium Action bevindt. Simpelweg omdat degene bij de stap Action al meer kennis heeft over (de mogelijkheden van) uw product.

Een goed begin is het halve werk

Wilt u weten wat inboundmarketing voor u kan betekenen? Wij ontwikkelen graag een inboundmarketingstrategie voor u. Daarnaast kunnen wij ook zorgdragen voor de uitvoering ervan. Bel 0229 27 27 00 of neem contact met ons op via ons contactformulier.

aida