Eerder schreef ik het artikel ‘Hoe schrijf ik een succesvolle blog’, waarin het optimaliseren van blogs voor zoekmachines een onderdeel was. Dit onderdeel werk ik nu wat verder uit, zodat je weet hoe je een blog kunt schrijven én deze ook nog eens goed vindbaar kunt maken voor zoekmachines.

Veel bezoekers van een website komen via zoekmachines. Het is dus zaak om goed vindbaar te zijn en er voor te zorgen dat jouw blogartikelen optimaal ranken binnen een zoekmachine als bijvoorbeeld Google. Ik geef een aantal belangrijke factoren waar je op kunt letten en waarvan het handig is als je er meer van weet, voordat je start met het schrijven van een blog. Het zou zonde zijn als je er veel tijd en energie in stopt en de blog vervolgens niet zoekmachine geoptimaliseerd is!

Schrijf een goede blogtitel

De titel van jouw blog is ontzettend belangrijk, het is namelijk het eerste dat de (mogelijke) lezer van je blogartikel ziet. Een goede titel verleidt! Mensen moeten overgehaald worden om de blogtitel aan te klikken en het artikel verder te lezen. Deze titel, de zogenaamde page title is in Google namelijk terug te vinden als de blauwe tekst waar je op door kunt klikken in de zoekresultaten. Een blog kan super zijn, maar als de titel niet aanspreekt trekt de blog helaas toch geen lezers. Let op: Google laat alleen de eerste 50 tot 60 karakters van de titel zien, houd hier dus rekening mee.

Stel jouw zoekwoorden vast

Het bepalen van de juiste zoekwoorden kan een opdracht op zich zijn. Zorg er wel voor dat je deze serieus uitvoert, zodat je zoekwoorden gebruikt die jouw doelgroep ook gebruikt. Deze zoekwoorden zorgen namelijk voor conversies. Kijk dus goed welke zoekwoorden het hoogste aantal conversies oplevert. Een voorbeeld:

Google Trends zoekwoorden vergelijk.png

Google Trends, zoekwoordenvergelijking tussen woning en huis.

Een makelaar heeft het over een woning, terwijl een geïnteresseerde vooral zoekt op de term huis. Probeer dus niet altijd vast te houden aan vaktermen, maar kijk vooral ook naar de veelgebruikte zoektermen. Google helpt je graag een handje bij het vaststellen van de juiste zoekwoorden. Je kunt de twee zoekwoorden zoals woning en huis naast elkaar zetten in de tool Google Trends. Hierin wordt weergegeven welke zoekterm meer gebruikt wordt over een langere periode.

Maar je kunt jouw term ook in het zoekveld van Google intypen, dan toont Google Suggest direct vergelijkbare zoekopdrachten van andere gebruikers. Om te achterhalen wat de zoektermen van de bezoekers op jouw website zijn, kun je Google Analytics inzetten. Hiermee kun je conversies meten, maar ook inzicht krijgen in het gedrag van jouw websitebezoekers. Tenslotte kun je in Google AdWords bijvoorbeeld de Zoekwoordenplanner gebruiken.

Google Suggest Voorbeelden zoekwoorden bepalen.png

Voorbeelden van Google Suggest gerelateerd aan de zoekterm ‘zoekwoorden bepalen’.

Gebruik interne links

Ik start dit artikel met de verwijzing naar een artikel die ipsis eerder gepubliceerd heeft. Zo brengen we de lezer binnen onze website van de ene pagina naar de andere, om hem in de gelegenheid te brengen meer content van ipsis te lezen. Je maakt het jouw websitebezoeker hiermee makkelijker om door jouw website te navigeren. Ook de zoekmachine kan de website makkelijker doorzoeken en krijgt hierdoor een goed beeld van de structuur van jouw website, interne links dragen dus ook bij aan een betere score in de Google PageRank.

Zet externe links in

Externe links dragen bij aan het optimaliseren van jouw blogs. Mits de link verwijst naar content die relevant is voor jouw blogartikel of website. Als je besluit een link naar een andere website te plaatsen, is het altijd goed om hen te laten weten dat je naar ze linkt of over ze schrijft. Hieruit komt vaak een reactie voort, wat in veel gevallen weer voordelen voor jou oplevert. Er wordt vanuit een ander bedrijf bijvoorbeeld een tweet verstuurd waarin naar jouw artikel wordt verwezen, of er wordt een link naar jouw website geplaatst op een andere relevante website. Het loont om eens goed te kijken op welke websites jij een verwijzing kunt krijgen, dat levert je zeker meer bezoekers op. Zorg er dan wel te allen tijde voor dat je je richt op kwalitatief goede links welke relevant zijn voor jouw website, anders werkt het averechts.

Gebruik de permalinks goed

Een permalink staat voor de permanente URL naar jouw bericht, het is het laatste stukje van de URL achter jouw domeinnaam. Aan de hand van een permalink verwijst een andere blogger naar jouw artikel. De URL naar elk bericht zou uniek en permanent moeten zijn en dus niet moeten veranderen. Een voorbeeld van een permalink, wanneer je wilt ranken op ‘schrijf een succesvolle blog’:

http://www.ipsis.nl/over-ons/nieuws/hoe-schrijf-ik-een-succesvolle-blog/

Een permalink zorgt ervoor dat je het artikel koppelt aan een zoekterm. Zorg er daarom voor dat de trefwoorden aan de hand van de permalink altijd terugkomen in de URL. Google neemt dit ook weer mee in de ranking van een pagina. Gaat het om een nieuwsartikel waarbij de datum een grote rol speelt? Vermeld dan ook de datum in je URL. Let op, zoekmachines geven de voorkeur aan beknopte URL’S waarbij direct zichtbaar is waar het artikel over gaat.

Plaats jouw zoektermen ook in afbeeldingen

Het is goed om de tekst van jouw blogartikel te combineren met afbeeldingen, infographics en video’s. Google smult van multimediale content. Afbeeldingen zorgen voor afwisseling, wat meer aanzet tot het lezen van het volledige artikel. Zo blijft een lezer langer op jouw website. Zorg er wel voor dat de afbeelding geoptimaliseerd is door er een bestandsnaam aan te geven die slaat op de afbeelding, met daarin de juiste zoekwoorden. Gebruik bij voorkeur grote afbeeldingen met een minimaal bestandsformaat, dan vertraagt het jouw website niet. Indien je het bestandsformaat verkleint, bijvoorbeeld met Photoshop, moet je er wel op letten dat de kwaliteit niet verloren gaat.

ipsis deelt informatie via een veelvoud aan blogs. Wij creëren ook blogs en andere content voor klanten in diverse branches. Benieuwd naar de mogelijkheden? Je kunt ons bereiken via 0229 27 27 00, via Twitter of gebruik maken van het contactformulier op onze website. Kijk ook eens naar onze gratis workshops over inboundmarketing, het schrijven van blogs kan een perfect onderdeel zijn van jouw inboundmarketingstrategie.

zoekmachine