De mensheid gebruikt al zolang zij bestaat symbolen om te kunnen communiceren. In de prehistorie werden al rotstekeningen gemaakt en in het oude Egypte gebruikten ze hiërogliefen. Een symbool is herkenbaar en snel te ‘lezen’. In één oogopslag weet je wat er mee wordt bedoeld.

Een logo en huisstijl moet dit zelfde effect creëren. Een logo staat symbool voor jouw bedrijf en moet gemakkelijk te onthouden en te herkennen zijn door zowel de bestaande als nieuwe klanten. Natuurlijk wil je ook dat je er een positieve indruk mee achterlaat. Een indruk die weergeeft waar jij als bedrijf voor staat.

Zelf doen of uitbesteden?

Sommige ondernemers denken dat ze prima een logootje in Word kunnen ontwerpen. Scheelt weer in de kosten toch? Dit is jammer, want een investering in de ontwikkeling van een goed logo en goede huisstijl is minder duur dan gedacht wordt. Bovendien verdient het zichzelf snel weer terug doordat je meer klanten naar je toe trekt.

Bij het beslissingsproces van nieuwe klanten is je logo doorslaggevend. Dit heeft alles te maken met vertrouwen. Klanten willen goede kwaliteit en service. Zij kiezen voor het bedrijf dat bij hen met meeste vertrouwen wekt. Een goed logo en passende huisstijl geeft aan dat je bedrijf een eigen identiteit heeft en de zaken, en dus je klanten, goed verzorgd.

Een huisstijl, wat is dat?

Het design van je huisstijl is het eerste wat mensen van je bedrijf zien. Alle visuele uitingen moeten dus meteen een goede indruk geven. Die indruk wordt gevormd door de naam, logo, kleurgebruik, typografie, vorm en fotografie. Voorbeelden zijn visitekaartjes, website, e-mails, briefpapier, autobelettering en bedrijfskleding.
Een huisstijl versterkt de identiteit van jouw bedrijf en geeft een indruk naar buiten toe. De indruk die mensen van het bedrijf krijgen is je imago. Iedereen wil natuurlijk dat de identiteit die uitgedragen wordt overeenkomt met het imago. Daarom moet er goed nagedacht worden over de vormgeving van een logo en de huisstijl. Kleurkeuze, typografie, vorm en fotografie moeten aansluiten op je identiteit, maar ook op je doelgroep zodat jouw boodschap goed overgedragen wordt.

Soorten logo’s

Een logo noemen we een woordmerk als deze alleen bestaat uit tekst. Deze tekst is op een bepaalde manier opgemaakt. Typografie, kleur en witruimte bepalen de sfeer die het logo moet gaan uitstralen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Google, Hema of de NOS.

Als een logo bestaat uit enkel een grafisch beeldelement, noemen wij dit een beeldmerk. Een beeldmerk is makkelijk te herkennen als je er vluchtig naar kijkt. Door kleur en vorm valt hij op en blijft daarom langer hangen. Een goed voorbeeld hiervan is Apple of McDonalds.

De combinatie van een beeld- en woordmerk komt het meeste voor. De reden daarvoor is dat beide elementen elkaar versterken. Het logo van de brandweer is een goed voorbeeld.

Logo of huisstijl laten ontwerpen?

Wil je meer informatie over het laten ontwikkelen van een logo en huisstijl? Neem dan snel contact met ons op!

logo.jpg (1)