Een website heb je natuurlijk niet zo maar. Je wilt jouw bedrijf promoten, informatie over producten geven en de websitebezoeker laten zien waarom hij voor jou moet kiezen. En, most of all, je wilt er uiteindelijk ook omzet mee genereren. Een leadgeneratie- en leadnurturingtraject kan hierin de oplossing bieden.

Leadgeneratie

Leadgeneratie is een traject waarbij verschillende (online en offline) marketingmiddelen ingezet kunnen worden om potentiële klanten te bereiken. Niet iedereen is per definitie ook een bruikbare lead. Een lead kun je zien als iemand die contact met je opneemt naar aanleiding van een ondernomen actie. Dus bijvoorbeeld iemand die op een e-mailing reageert met een vraag over jouw product of een beursbezoeker die tijdens een bezoek aan jouw stand graag meer informatie ontvangt.

Meer leads genereren

Om ook daadwerkelijk meer leads te genereren is het belangrijk om precies te weten hoe jouw lead er nu eigenlijk uit ziet. Wat zijn de belangrijkste kenmerken, waar bevindt deze persoon zich en, het belangrijkst van allemaal, waar heeft deze lead behoefte aan.

Door deze vragen goed te beantwoorden kun je richting geven aan je uiteindelijke leadgeneratietraject. En dát is wat je wilt: Relevante contacten die ook daadwerkelijk behoefte hebben aan jou en jouw product of dienst. Op deze manier besteedt je elke marketingeuro gerichter, aan een relevante groep en met een grotere kans om hen ook uiteindelijk als klant te verwelkomen.

Zo kun je bijvoorbeeld gericht adverteren op LinkedIn, in een magazine of juist op Twitter. Of dat e-book ontwikkelen waar veel (voor jou) relevante personen al tijden naar zoeken.

Stappenplan Leadgeneratie:

1. Identificeer de juiste doelgroep (wie, waar en welke behoefte hebben zij?)
2. Kies middelen met gerichte informatie (bijvoorbeeld whitepapers, video’s, webinars of productdocumentatie) die passen bij de problemen die de doelgroep ondervindt.
3. Deel waardevolle content/informatie en genereer zo meer conversie: contactformulieren, belletjes, downloads, etc. te genereren.
4. Is de lead niet direct een klant geworden? Dan is het tijd om de lead te nurturen.

Leadnurturing

Niet elke lead is na het eerste contact klaar om tot aanschaf over te gaan. In de meeste gevallen dien je deze nog te nurturen. Dat wil zeggen dat je de lead blijft voeden met jouw kennis en kunde, totdat de lead voldoende kennis en vertrouwen heeft om (bij jou) tot aanschaf over te gaan.

Kortom, leadnurturing is: het gericht voeden van leads met als doel hen te begeleiden tijdens de oriëntatie- en aankoopfase.

Leadnurturing kun je doen met vrijwel alle beschikbare marketingmiddelen. Door het combineren van verschillende middelen (bijvoorbeeld een postmailing met een actie op de website) kun je daarnaast ook nog eens diverse informatie verzamelen en deze uiteindelijk koppelen om meer van de lead te weten te komen.

 

Meer weten over leadgeneratie, leadnurturing of inboundmarketing? Maak dan gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00. ipsis werkt voor een breed scala aan klanten. Vanuit ons kantoor in Hoorn werken wij voor klanten in de wijde omtrek, van Den Helder tot Amsterdam en van Enkuizen tot Alkmaar.

72