Lead nurturing: zet leads om naar klanten

Voornamelijk in de B2B-wereld neemt niet iedere klant direct een product of dienst af. Bij deze doelgroep is het extra belangrijk om hen op te warmen door middel van content. Zorg voor content die jouw doelgroep interessant vindt en steek hier de juiste hoeveelheid tijd en aandacht in. Niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor bestaande klanten. Warm jouw leads op tot klanten door middel van het inzetten van lead nurturing.

Wat is lead nurturing

Lead nurturing is een strategie waarbij je met de juiste content potentiële klanten bereikt op het juiste moment. Het is een geautomatiseerd proces met als doel het verplaatsen en warm maken van leads – mogelijke klanten – in de salesfunnel.

Binnen dit proces zijn sales en marketing naadloos op elkaar aangesloten. De leads voed je met waardevolle informatie over jouw bedrijf waarbij je inspeelt op hun behoefte. Op deze manier voelen zij zich verbonden met jou en jouw bedrijf en kom jij steeds meer te weten in welke fase van het aankoopproces zij zich bevinden.

Het belang van lead nurturing

De meeste mensen zijn niet direct bereid om een product of dienst af te nemen bij een bedrijf of organisatie, tenzij ze al naar iets op zoek zijn. Door het inzetten van lead nurturing zorg je op lange termijn voor klanten die een product of dienst, of meerdere producten of diensten afnemen. Met als eindresultaat: een trouwe klant.

Zaken die je zeker met lead nurturing wil bereiken zijn:

  • Merkbekendheid en vertrouwen creëren met waardevolle content;
  • Problemen oplossen van jouw klant en daarbij richten op de pijnpunten;
  • Een (gratis) waardevol product aanbieden om de klant al deels te helpen;
  • Ervoor zorgen dat potentiële klanten contact opnemen.

Voordelen van lead nurturing

Lead nurturing kent veel voordelen die het de moeite waard maken om jouw aandacht en tijd er in te steken, namelijk:

  1. Leads zijn effectief te managen in de marketingfunnel
  2. Je bespaart salesgesprekken met potentiële klanten (prospects) die vroeg in het verkoopproces zitten
  3. Je trekt de juiste doelgroep aan die interesse heeft in jouw product of dienst
  4. Je kunt de funnel automatiseren en vervolgens persoonlijk hierop inspelen

Lead nurturing levert de juiste klanten op

Zet je lead nurturing op de juiste manier in dan levert het op de lange termijn trouwe klanten op. Ben jij benieuwd naar deze aanpak en wil je hier meer over weten? Onze marketeers helpen jou graag. Neem gerust contact op, wij staan graag voor je klaar!

Melissa Roossien Melissa Roossien
Auteur
Melissa Roossien

Alles wat met beeld, tekst en creatie te maken heeft vind ik echt een super leuke uitdaging. En vooral content creëren voor klanten. Want wat is er mooier dan succesvolle content maken voor klanten? Bij ipsis werk ik met een breed klantenpakket wat ik onwijs uitdagend en leuk vind om te doen. Elke klant is anders, dat is wat het voor mij zo leuk maakt!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Interactieve mails: verras jouw ontvanger</p>
Melissa Roossien

Interactieve mails: verras jouw ontvanger

 
<p>Creëer een website die klanten aantrekt</p>
Melissa Roossien

Creëer een website die klanten aantrekt

 
<p>Meer verkopen door vertrouwen</p>
Marije Bregman

Meer verkopen door vertrouwen