Langere meta descriptions op Google

Heb jij onlangs nog iets opgezocht op Google? Vast wel! Wellicht is je dan iets opgevallen: de meta descriptions in de zoekresultaten zijn langer geworden. Waar we voorheen maar 160 tekens voor de beschrijving mochten gebruiken, geeft Google er nog eens 140 extra cadeau. Maar liefst 300 tekens dus voor de perfecte meta description.

Wat is een meta description?

Dacht jij bij de kop van dit artikel al: “huh.. wat voor meta?”, dan zullen we dit eerst nog even uitleggen. De meta description is de tekst die je onder de titel van een zoekresultaat in Google ziet. Google jij bijvoorbeeld op ‘ipsis’ dan krijg je het volgende resultaat:

Het doel van deze tekst is om jou te overtuigen om op dit zoekresultaat te klikken. Belangrijk daarbij is dat het zoekwoord wordt opgenomen in de beschrijving. Deze meta description kun je zelf invullen in jouw cms. Laat je de beschrijving leeg? Dan vult Google de beschrijving in met behulp van de tekst op de desbetreffende pagina. In dat geval heb je er geen controle over.

Meta description in de zoekresultaten

Google geeft aan dat de meta description geen invloed heeft op de positie in de zoekresultaten. Toch kan het waardevol zijn om de beschrijving toch in te vullen. De zoeker die Google gebruikt baseert toch op basis van de meta description of hij of zij op jouw resultaat klikt. Maak daarom deze tekst zo aantrekkelijk mogelijk. Vermeld wat de bezoeker kan verwachten van de pagina, onderscheid je van andere resultaten en maak de lezer nieuwsgierig. Verwerk het zoekwoord in de beschrijving. Google maakt het zoekwoord dikgedrukt als iemand erop zoekt. Hierdoor kan de zoeker getriggerd worden om op jouw resultaat te klikken.

Van 160 naar 300 tekens

De langere meta description heeft wel degelijk invloed op het gedrag van de zoeker. Stel dat de zoeker een brandende vraag heeft en deze stelt aan Google. In de meta description van 300 tekens ziet deze zoeker gelijk het antwoord op de vraag staan. Meer hoeft hij niet te weten dus hij klikt niet meer verder naar de website. Een meta description dat alles al weggeeft kan dus zomaar tot minder kliks leiden. Wanneer de zoeker echt meer wil weten over een bepaald onderwerp dan kan de langere beschrijving de zoeker juíst triggeren om door te klikken naar jouw website. Dankzij de uitbreiding in tekens heb je meer ruimte om de zoeker nieuwsgierig te maken en te overtuigen om door te klikken.

Inspelen op deze wijziging

Hoe speel jij nou in op deze wijziging van Google? Gebruik de meta description als een mogelijkheid om de zoeker te overtuigen en verhoog daarmee de click through rate. Kom in de beschrijving tot de kern, geef antwoord op de vraag van de zoeker. Misschien kost het een aantal kliks, maar dan ben je wel zo relevant mogelijk wat Google weer zal belonen met een hogere ranking.

Bekijk in de statistieken welke pagina’s de meeste kliks krijgen vanuit Google en begin met het herschrijven van de meta descriptions van deze pagina’s. Help de zoeker met jouw beschrijving en maak hem nieuwsgierig. Zorg ervoor dat jouw zoekwoord er goed in wordt vermeld en check vervolgens regelmatig de statistieken. Wat voor invloed hebben jouw meta descriptions op jouw click through rate? Maak gebruik van de extra tekens die we cadeau hebben gekregen van Google!

Heb jij geen idee waar je moet beginnen met het invullen van de meta descriptions? Wij helpen jou graag verder! Neem contact met ons op via de chat, het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.  

Andere Tips en updates:

<p>Behaal het optimale met een klein Google Ads-budget</p>
Marije Bregman

Behaal het optimale met een klein Google Ads-budget

 
<p>Meer aandacht voor jouw video?</p>
Marije Bregman

Meer aandacht voor jouw video?

 
<p><strong>Hoe vind ik goede medewerkers?</strong></p>
Marije Bregman

Hoe vind ik goede medewerkers?