Veel bedrijven worstelen met hun online identiteit. Ze hebben niet helder voor ogen wat zij bij willen dragen aan de nimmer aflatende stroom van informatie op het wereld wijde web. Het is tijd om kleur te bekennen. Welke rol neem jij als bedrijf of merk aan?

Dagelijks schieten merken alle kanten op om zoveel mogelijk content online te krijgen. In de hoop dat er ergens iets wordt geliked, geshared, of geretweet. Stiekem hopen ze allemaal dat er iets viral gaat. Het is als social media manager lastig om iedereen blij te maken. Je strategie en content moeten aansluiten bij de overkoepelende communicatiestrategie. Je fans reageren niet op je post, Facebook houdt het bereik tegen en wanneer je eindelijk een leuk plaatje voor je Facebookpagina hebt gevonden, vindt je collega het weer niks…

Ontdek je online bestaansrecht

Wat heb jij nou nog te vertellen? Tip: houdt de regie en creëer je online bestaansrecht! Merken die succesvol online zijn, hebben gekozen voor een specifieke focus of rol om van toegevoegde waarde te zijn voor de online doelgroep. Marco Derksen onderscheidt vier rollen: servicer, facilitator, director en inspirator. Door de juiste rol aan te nemen kun je content creëren waarmee je als bedrijf verschil maakt, waar de doelgroep behoefte aan heeft en waarmee jij je onderscheidt ten opzichte van concurrenten.

Wat is de bedrijfsidentiteit

Om te onderzoeken wat je online rol kan zijn, is het goed om eerst te bedenken wat jouw bedrijf/merk uniek maakt en op welk niveau de expertise ligt. Je weet vast waarom je baas ooit het bedrijf is begonnen. Wat is de missie en doelstelling en wat zijn de kernwaarden van het bedrijf? Heb je dit goed voor ogen, dan zorg je ervoor dat je rol en de content in lijn zullen zijn met de bedrijfsmissie en -cultuur.

Wat is de online identiteit

Weet je ook waarom er ooit is besloten om online aanwezig te zijn? Gewoon, omdat iedereen op Facebook zit? Bepaal voor wie je het doet, voor welke doelgroep. Maak persona’s, ook wel ijkpersonen genoemd. Dit om precies te begrijpen wie je doelgroep is, wat ze interessant vinden, waar ze over praten en waar je doelgroep online te vinden is.

Rol per social media-kanaal

Naar mijn idee kun je als merk diverse rollen aannemen. Neem bijvoorbeeld Ikea. Zoals je in het diagram van Marco Derksen ziet wordt Ikea als facilitator neergezet. Maar Ikea kan de Facebookpagina ook gebruiken om de doelgroep te inspireren. Of KLM, gericht op service, maar het YouTube-kanaal kan ook ingericht worden als inspiratiebron. Bijvoorbeeld door sfeervideo’s over de mooiste vakantiebestemmingen, persoonlijke reisverslagen of reistips. Kortom kies je kleur, per kanaal en claim je bestaansrecht online!

Samengevat

1. Weet wat de bedrijfsmissie en cultuur is, wat maakt het uniek of waar ligt de expertise;
2. Weet wie je online doelgroep is en waar ze behoefte aan hebben;
3. Bepaal welke rol jij aanneemt;
4. Bepaal welke kanalen daar het meest geschikt voor zijn;
5. Stem je content op je rol af.

Meer informatie over uw online mogelijkheden? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.
 

Bron:
marketingtribune.nl

potloden