De eerste indruk, maar één kans om een onvergetelijke indruk te maken op de klant. Na een goede eerste indruk is de eerste stap richting klantenbinding gezet. Maar, hoe maak je een goede indruk en hoe blijf je hangen bij de klant? ipsis helpt je op weg.

Fouten, twijfels en emoties

De eerste stap naar een band is echtheid. Mensen zijn altijd op zoek naar herkenning en puurheid. Ze willen een persoonlijke, informele band opbouwen met een merk. Denk bijvoorbeeld eens aan vloggers. Deze mensen maken filmpjes van hun dagelijks leven en zetten dat op Youtube. De vlogs worden niet ingestudeerd en er wordt weinig geknipt en geplakt. Zo zijn ze niet kort, bondig en formeel maar zijn er fouten, twijfels en emoties te zien. De kijker voelt zich verbonden door de herkenning. Het is voor een bedrijf natuurlijk niet mogelijk om alle potentiële klanten persoonlijk te leren kennen. Techniek kan je echter wel op de goede weg helpen.

Een dialoog komt van twee kanten

Een dialoog voeren met de klant zorgt ervoor dat je als bedrijf persoonlijk overkomt. Niet alleen fysiek in de winkel maar ook online. Reageer bijvoorbeeld via Facebook op opmerkingen of vragen van de klant en stel een vervolgvraag. Hierbij kun je denken aan: “Dat is je goed opgevallen Max, we gaan eraan werken. Heb je evengoed alle klussen in huis af kunnen maken?” Dit maakt de kans op een lange relatie met de klant groter en vergroot de binding met jouw bedrijf, product of merk.

Maak gebruik van persoonlijke ervaringen

Persoonlijke ervaringen en kleine dingen uit het dagelijks leven, juist deze dingen verbeteren de band met de klant. Denk ook aan een blog met tips of instructiefilmpjes. Dit voegt waarde toe aan het leven van de klant, wint vertrouwen en geeft ze een goede reden om terug te komen op jouw website. Je laat ook meteen zien hoe een product gebruikt kan worden, een aanleiding voor klanten om te denken “hé, dat is handig!”. 

Betrek de consument

Factoren zoals vernieuwing van een product, prijsstijging of verhuizing hebben invloed op de consument. Doormiddel van online vragenlijsten en enquêtes laat je de consument meedenken over zaken omtrent jouw bedrijf. Doordat mensen inspraak hebben, zullen ze zich verbonden voelen en neem je weer een stap in de goede richting.

Probeer ook comments onder Facebook berichten en recensies te lezen. Hier kunnen mensen complimenten maar ook ergernissen kwijt, zo kun jij de dingen die goed gaan en de verbeterpunten zien en daar op in spelen.

Goed gebruik van gegevens

CRM of Costumer Relationship Management is een bedrijfsstrategie dat draait om de relatie met de klant. Niet het product of proces, maar de wensen en behoeften van de klant staan hier centraal. Je laat de concurrentie achter je door beter in te spelen op behoefte van de klant en klantgerichter te werken. Voor de klantgerichtheid die CRM nastreeft, is het belangrijk om behoeften en eigenschappen van de klant zo goed mogelijk te kennen. Daarvoor zijn gegevens zoals contactgegevens, verkoophistorie en gemaakte notities nodig. Hoe beter jij de klant kent, hoe beter je de bedrijfsvoering op de gegevens af kunt stemmen. Door middel van de gegevens kun je de klant zijn loyaliteit belonen met een presentje op zijn verjaardag of bij het doorgeven van een verhuizing.

Net als in een liefdesrelatie, moet er ook geïnvesteerd worden in de relatie met de klant. Een combinatie van alle eerdergenoemde tips, zijn de ingrediënten voor een langdurige relatie met de klant.

Waar moet ik beginnen na al deze tips?

Om de klant beter te begrijpen en aan jouw bedrijf te binden moet je ergens beginnen! Zorg dat de Facebookpagina up-to-date is en houd de reacties bij. Verder kun je meteen beginnen met het informatie winnen van de klanten, verdiep je ondertussen in een geschikt CRM-systeem voor jouw bedrijf.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of ben je benieuwd wat ipsis voor jou kan betekenen? Bel naar 0229-27 27 00 of vul ons contactformulier in.

klantenbinding.png