Is mijn content nog up-to-date?

Hoe vaak beoordeel jij de content op jouw website? Scan je regelmatig de oude websiteteksten op relevantie of houd jij je vooral bezig met het toevoegen van nieuwe content? Als je tot de laatste categorie behoort, dan kun je aan de slag! Het is namelijk goed om de content op jouw website regelmatig met een kritische blik te bekijken.

De hoeveelheid aan informatie op de website kan op een gegeven moment te veel worden. Een websitebezoeker kan dan moeite hebben met het vinden van de juiste informatie. Scan daarom eens in de zoveel maanden de informatie op jouw website om te zien welke teksten nog bruikbaar zijn, welke content herschreven moet worden en welke nieuwe content gecreëerd moet worden. Weet je niet waar je moet beginnen? Raadpleeg dan onderstaande tips!

Meten is weten

Om te kunnen bepalen hoe jouw content presteert is de informatie die analysetools als Google Analytics geven van groot belang. Analyseer de statistieken per pagina: hoeveel bezoekers krijgt elke pagina gemiddeld, hoelang blijven bezoekers op de pagina’s hangen en hoeveel procent van de lezers onderneemt vervolgens actie door te klikken op een call-to-action button. Heb je deze gegevens uitgewerkt, dan kun je vervolgens jouw content verdelen in vier groepen:

  1. Veel bezoekers en veel conversie
  2. Veel bezoekers maar weinig conversie
  3. Weinig bezoekers maar veel conversie
  4. Weinig bezoekers en weinig conversie

Veel bezoekers en veel conversie

Alle pagina’s die hieraan voldoen behoren tot jouw topcontent. Deze pagina’s zijn erg belangrijk; ze leiden namelijk tot veel bezoek en conversies. Zorg ervoor dat je deze content goed blijft monitoren. Ze worden veel gelezen en je wil natuurlijk voorkomen dat de teksten niet meer relevant zijn. Zie je in Google Analytics dat het aantal bezoeken of het conversiepercentage op één van deze pagina’s daalt? Probeer dan te analyseren waar deze daling vandaan komt. Wellicht werkt de call-to-action button niet meer of is de positie van je pagina in de zoekresultaten gedaald.

Veel bezoekers maar weinig conversie

Heeft jouw pagina veel bezoekers maar weinig conversie dan kun je je in eerste instantie afvragen of er wel genoeg conversiemogelijkheden op de pagina staan. De meest directe conversiemogelijkheden zijn knoppen waarmee je een artikel in de winkelmand kunt plaatsen, direct contact kunt opnemen of een offerte kunt opvragen. Maar afhankelijk van het doel van de pagina kan dit ook een button zijn waarmee iemand zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief, een brochure kan downloaden of meer informatie kan opvragen. Zit er wel een conversiemogelijkheid in de pagina, dan is deze wellicht niet goed zichtbaar of niet opvallend genoeg.

Heb je het idee dat er voldoende duidelijke conversiemogelijkheden zijn, dan verraadt een lage sessieduur en/of een hoog bouncepercentage wellicht dat de pagina wel goed gevonden wordt, maar simpelweg niet voldoet aan de behoefte van de lezer. Probeer de content in dat geval te optimaliseren voor bezoekers.

Weinig bezoekers maar veel conversie

Deze pagina krijgt weinig bezoek, maar veel van de bezoekers die wel op deze pagina terecht komen gaan over tot conversie. Dit betekent dat deze content veel potentie heeft; meer lezers leidt hoogstwaarschijnlijk tot veel meer conversies. Probeer te analyseren waarom deze pagina zo weinig bezoekers krijgt. Wellicht helpt het om de pagina op een prominentere positie op de website te weergeven. Ook kun je de tekst op de pagina optimaliseren voor SEO. Een SEO-geoptimaliseerde pagina wordt namelijk vaak hoger in de zoekresultaten weergeven. Zorg dus dat de pagina de juiste zoekwoorden bevat, minstens 300 woorden heeft en dat jouw website technisch in orde is. Meer informatie over SEO lees je in ons SEO-handboek.

Weinig bezoekers en weinig conversie

De pagina’s met weinig bezoekers en weinig conversie zijn de minst presterende pagina’s van jouw website. Heb je te veel informatie op jouw website staan en denk je erover om bepaalde items te verwijderen? Kijk dan als eerst naar de pagina’s die zowel qua bezoekersaantallen als qua conversieratio weinig opleveren. Als je besluit bepaalde pagina’s te verwijderen dan is het slim om een redirect aan te maken naar een andere pagina. Indien mensen dan per ongeluk toch nog op de oude link terecht komen krijgen zij geen foutmelding, maar een andere pagina van jouw website te zien. Foutmeldingen zijn namelijk een echte no-go voor jouw website en zullen je in de zoekresultaten laten dalen.

Hulp bij het optimaliseren van jouw content

Wil je de content op jouw website graag up-to-date houden maar heb je hier zelf weinig tijd voor? De marketeers van ipsis helpen je graag! Samen met jou analyseren we de website en vervolgens zullen we aan de hand van een stappenplan jouw website maandelijks blijven updaten. Met als resultaat: meer bezoekers en meer conversie! Meer weten? Neem dan contact met ons op!

Melissa ten Klei Melissa ten Klei
Auteur
Melissa ten Klei

Bij ipsis kan ik mijn enthousiasme voor marketing kwijt in mijn dagelijkse werkzaamheden. Een hecht team vol passie, kennis en creativiteit; ik voel mij hier écht thuis. Ik werk hard om het beste resultaat voor onze klanten te behalen. Wanneer mijn inspanningen in succes resulteren is mijn dag geslaagd en ga ik tevreden naar huis!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten

 
<p>Wat is de meerwaarde van social listening?</p>
Marije Bregman

Wat is de meerwaarde van social listening?

 
<p>De menukaart van ipsis</p>
Vincent Castenmiller

De menukaart van ipsis