Door: Klaas Hauwert

Hoe vaak stuurt u nog een fax? Waarschijnlijk stuurt u ook veel minder post dan vroeger. Sinds de komst van e-mail is communiceren een stuk sneller en makkelijker geworden. Maar is e-mail ook een verouderd communicatie middel aan het worden? Mark Zuckerberg, algemeen directeur van Facebook denkt van wel. “E-mail is dead” verkondigde hij in 2011 bij de lancering van de Facebook message service. De sociale netwerken hebben een manier van communicatie gebracht die meer weg heeft van het ‘chatten’ dat we jaren terug al deden op msn. In plaats van een bericht waar men op reageert heeft het meer weg van een gesprek. Ook heeft men een groter gevoel van betrokkenheid omdat er ook een profiel van de persoon aan gekoppeld is.

Net als WhatsApp berichten SMS berichten aan het vervangen zijn, kan e-mail ook zo maar verdwijnen. Maar is er bewijs dat dit aan het gebeuren is?

Minder gebruik van e-mail?

Het aantal e-mailaccounts blijft in ieder geval doorgroeien. Wereldwijde onderzoeken voorspellen dat het aantal accounts zal groeien van 3,1 miljard in 2011 naar 4,1 miljard in 2015. Een belangrijk punt is hier wel dat men een e-mailadres nodig heeft om in te loggen op de meeste social media sites. Het wordt niet alleen gezien als een manier van communicatie, maar ook als een manier van identificatie. Daarom is het vooralsnog ondenkbaar dat e-mail zomaar verdwijnt. Het verschil zal vooral gaan zitten in hoe en hoeveel we e-mail gebruiken.

Trends laten zien dat het gebruik van e-mail in de meeste leeftijdscategorieën aan het dalen is. Alleen in de categorieën 55-64 en 65+ steeg het. Aan de andere kant is e-mail is nog steeds één van de meest gebruikte manieren om content te delen.

Ontwikkelingen

Er zijn voorspellingen dat video de standaard communicatiemethode gaat worden. Mobiele netwerken zullen videocalls ondersteunen en de sociale netwerken zullen deze trends ook oppakken. De vraag is alleen in hoeverre beeld voor mensen een toegevoegde waarde is. In de meeste gevallen is een simpel tekstbericht toch duidelijker en traceerbaarder.

Ook werken veel grote bedrijven aan (of hebben al) een eigen intern sociaal netwerk. Elke medewerker heeft een Facebook-achtige profielpagina en kan vanaf daar berichten sturen naar andere medewerkers. Tevens kunnen er makkelijk groepen gecreëerd worden voor bijvoorbeeld een project.

Conclusie

Hoewel social media een impact heeft op e-mail gebruik zijn we nog ver weg van een vervanging. Voor veel mensen is het een en-en situatie. Even e-mail checken en even op Facebook. Waarbij e-mail vooral voor formele of uitgebreide berichten gebruikt wordt en social media voor korte informele berichten. Meer informatie over de mogelijkheden van Facebook? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

Bronnen:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1329979/Facebook-email-Mark-Zuckerberg-launches-Google-Gmail-killer.html
http://sparxoo.com/2012/02/13/facebook-vs-email-friends-or-foe/
http://www.bbc.co.uk/news/business-15856116
http://garethcase.wordpress.com/2011/09/23/marketing-trends-for-2013-and-beyond/
http://www.massmailsoftware.com/blog/2010/10/statistics-2010-email-and-facebook-domination-in-content-sharing/

facebook shoot