Usability experts hebben lang gezegd dat de homepage het meest belangrijke onderdeel van een website is. Zo zei usability goeroe Jakob Nielsen in 2001: “Homepages zijn het meest waardevolle vastgoed van de wereld.” Daardoor wordt er tegenwoordig nog steeds veel meer aandacht besteed aan het ontwerpen van de homepage dan de rest van de website. Is dat nog wel terecht?

Nee, het is niet langer het geval. Het gedrag van internetgebruikers is drastisch veranderd de afgelopen jaren. Websitestatistieken laten zien dat het aantal paginaweergaves van de homepage met de jaren steeds verder daalt.

Statistisch bewijs


Dit is aan de hand van de statistieken van de homepage van ipsis.nl in beeld te brengen. In de onderstaande voorbeelden zijn de statistieken te zien van de maand november over een aantal jaar. Het blauwe vlak geeft het procentuele deel van paginaweergaves van de homepage weer. Het grote grijze vlak is een verzameling van alle overige pagina’s.



Het aantal paginaweergaves van de homepage daalt procentueel van 34,7% in 2009 naar 14,2% in 2013. Het gebruik van de homepage is in 5 jaar tijd dus met meer de helft gedaald. Terwijl het gebruik van de overige pagina’s, het grijze vlak, toeneemt!

Zoekgedrag is volwassen geworden

Gebruikers van zoekmachines doen dat met een vooraf vastgesteld doel. Men gaat niet naar Google zonder van te voren te weten wat men zoekt. Het zoekgedrag is volwassen geworden en is tegenwoordig erg specifiek. Dit heeft tot gevolg dat men via een zoekmachine meteen op de juiste pagina terecht komt. De kans dat je als zoeker via de homepage zelf op de website moet gaan zoeken is steeds kleiner geworden.

Daarom is het van belang dat de homepage niet meer op een voetstuk geplaatst wordt. Hij is belangrijk zeker, maar vergeet de rest van je website niet!


Bronnen:

nngroup.com
giraffeforum.com

google.com/analytics 

Meer informatie over de (on)mogelijkheden van uw website? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

123 (1)