Instagram heeft sinds kort een nieuwe update, Instagram Shopping waarbij je in foto’s de producten die daarin te zien zijn kan taggen, waardoor degene wie dit bericht zien kunnen klikken op deze tag waarnaar ze alle product informatie krijgen en het product kunnen kopen.
WINKELEN OP INSTAGRAM
Op Instagram is het nu mogelijk voor je bedrijf om met een bedrijfsprofiel je producten te promoten en te verkopen via Instagram. Het werkt best simpel. Door een foto van een product te posten of een foto waar jouw product in voorkomt, kun je jouw product taggen met de naam van het product en de prijs erbij.
Wanneer de Instagram volger dan op de tag van het product klikt wordt er meer over het product verteld zoals de informatie die erbij hoort en krijg je gelijk de optie om het product te kopen.
VOORWAARDEN
Er zitten wel een paar voorwaarden aan die je als bedrijf moet hebben, wil je producten gaan taggen:
- Maximaal 5 tags per foto
- Maximaal 20 tags per carrousel
- Jouw bedrijf moet een Facebook bedrijfsaccount hebben
- Jouw bedrijf moet een Instagram bedrijfsaccount hebben
- Instagram moet gekoppeld zijn met Facebook en Shopify/Bigcommerce
STAPPEN
Natuurlijk is het wel belangrijk om de nieuwe tool van Instagram goed toe te passen. Daarom hebben we hier wat stappen voor de beginnende Instagram Shopping gebruiker.
- Installatie: Het installeren van Instagram Shopping kan nog best wel een ingewikkelde klus zijn dus maak er wel even tijd voor. De eerste stap die je moet maken is je Facebook bedrijfsprofiel laten goedkeuren door facebook, daarna kun je je account koppelen aan Shopify of Bigcommerce. Shopify/Bigcommerce koppel je weer aan Instagram-shopping en kun je producten plaatsen.
- Producten taggen: Nu alles in ingesteld kun je beginnen met taggen van producten. Dit kun je doen in foto’s die al op je Instagram gepost zijn of je kunt nieuwe foto’s plaatsen en daar dan de producten in taggen. Let er wel op dat je maar 5 producten per foto kan taggen.
- Posts bijhouden: Bij Instagram Shopping komt ook een nieuwe statistieken tool waarmee je precies kunt zien hoe het gaat met jouw Instagram Shopping posts. Hoe vaak zijn producten in een specifieke post bijvoorbeeld bekeken? En hoe vaak is er op de betaallink geklikt? Met behulp van deze statistieken kun je kijken welke productfoto’s populair zijn en bij welke de prestaties tegenvallen. Hierdoor kan je altijd je Instagram Shopping veranderen en aanpassen.