Bevindt jouw doelgroep zich in de leeftijdscategorie tussen de 20 en 39 jaar? Dan kun je bijna niet meer om Instagram heen. Dit is de plek om millennials te bereiken. 46 procent van deze groep maakt gebruik van Instagram en dat aantal blijft toenemen. Een belangrijk onderdeel van Instagramberichten zijn de hashtags. Gebruik je dit goed dan heb je meer kans op een groter bereik, meer interactie en nieuwe volgers. Hoe gebruik je hashtags op een goede manier?

De juiste hashtags vinden

Goed gebruik van hastags draagt bij aan het succes op Instagram. Hoe weet je welke hashtags je moet gebruiken? Daar bestaat een handige tool voor: hashtagify.me. Op deze website kun je jouw hashtags invoeren en bekijken hoe populair de tag is. Daarnaast zie je welke hashtags trending zijn en welke populairs tags lijken op jouw suggesties. Zo kun je bekijken of het nut heeft om de hashtags te gebruiken.

Het is ook goed om zelf rond te kijken op Instagram. Welke tags gebruiken concurrenten of soortgelijke bedrijven? Hoe pakken grote bedrijven als KLM of Bol.com het aan? Door zelf onderzoek te doen zie je welke richting zij opgaan met hun tags.

Het nut van hashtags

Op Instagram kan jouw doelgroep op verschillende manieren jouw berichten tegen komen. Ze kunnen het zien in hun feed, maar dan moeten ze jouw account al volgen. De mensen die nog niet bekend zijn met jou kunnen jouw berichten tegen komen in de Instagram Explore Tab. Hier kan iedereen Instagram verkennen en nieuwe accounts tegen komen. Hoe dit is samengesteld hangt onder andere samen met hashtags. Goede hashtags vergroten de kans dat jouw bericht terugkomt in de explore tab. Daarnaast is het mogelijk om hashtags te volgen. Gebruik je de juiste tags dan bestaan er dus twee manieren waarop jij nieuwe mensen kunt bereiken.  

Hoe gebruik ik hashtags

Bij grote bedrijven zie je dat ze goed gebruik maken van hashtags. Wat zij vaak doen is starten met een korte introtekst waarin zij vaak al een hashtag gebruiken. Daarna laten ze wat witruimte over om vervolgens af te sluiten met een rijtje goede en bijpassende hashtags. Zie hieronder een Instagrampost van KLM en hoe zij het aanpakken:

 

Veel merken of accounts maken weinig gebruik van hashtags. Dat is jammer, want zonder goede tags wordt het bereik lager. Het vinden van goede hashtags is een lastige klus, maar zeker de moeite waard. Wanneer je eenmaal goede tags hebt gebruikt, kun je deze altijd hergebruiken. Beetje bij beetje zal het vinden van goede hashtags steeds beter gaan!

Maak jij al gebruik van Instagram of is bovenstaand verhaal helemaal nieuw voor jou? Wil je ondersteuning op gebied van social media? Wij helpen jou graag. Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 27 27 00 of stel jouw vraag in het contactformulier.

hashtag2.png