Inboundmarketing is een marketingstrategie waarbij uitgegaan wordt van de eigen krachten van de organisatie. Waar voorheen push-marketing (outbound) heel succesvol bleek, is in het hedendaagse marketinglandschap pull-marketing (inbound) veel succesvoller. Dit heeft onder andere te maken
met de (op)komst van het internet en de manier waarop potentiële klanten naar informatie zoeken. Inboundmarketing is een pull-marketingtechniek die zich richt op het aanbieden van gerichte content aan personen die hiernaar op zoek zijn. Oftewel: relevante content, voor een relevante
groep en op een relevant moment.

Het inboundmarketing proces

Het inboundmarketingproces bestaat grofweg uit drie belangrijke
onderdelen; contentcreatie, contentdistributie en optimalisatie.

inbound marketing onderdelen.jpg


Ten eerste is het creëren van relevante content een belangrijk onderdeel. Zonder
content valt er niets te delen, niet waar?

Na creatie is distributie een belangrijk onderdeel. Zorg dat je relevante kanalen gebruikt; als uw doelgroep zich niet op Twitter bevindt is het niet nodig om uw boodschap via Twitter te sturen, kijk dan bijvoorbeeld op Facebook, LinkedIn of kanalen als Slideshare en Pinterest.

Nadat uw content gecreëerd en gedistribueerd is, is het belangrijk om te analyseren en optimaliseren. Waar liggen nog verbeterpunten, waar scoren we nu wel op en vorige keer niet, wat zijn onze kosten per lead/kanaal, etc. Doe A/B testen, gebruik Google Analytics en eventueel Snoobi of Cuutio.

"Inboundmarketing: Relevante content delen op relevante kanalen voor relevante doelgroepen"

Onderdelen inboundmarketing strategie:

Contentcreatie van relevante content, gericht op je doelgroep
Optimalisatie van de vindbaarheid hiervan
Online promotie van de content (bijvoorbeeld social media en bloggen)
Conversie van bezoekers naar leads (en uiteindelijk klant)
Meten, analyseren en optimaliseren van het proces

Doelen inboundmarketing

Uiteindelijk wilt u rendement op uw investeringen, zo ook bij inboundmarketing. De uiteindelijke doelstellingen van inboundmarketing kunt u onder drie noemers samenvatten:

Een betere vindbaarheid
Door het delen van enkel relevante content, voor een relevante doelgroep en over een relevant onderwerp, verbetert u uw vindbaarheid op uw product en/of dienst. Door ook sociaal te delen op de juiste social media kanalen, kunt u nog meer verkeer naar uw website creëren.

Beter imago
In marketingtermen ook wel ‘Thought Leadership’ genoemd. Uiteindelijk gaat het hierbij om het gezien worden als kennisleider op uw vakgebied doordat u relevante content deelt voor uw doelgroep.

Hogere conversie
Om uiteindelijk ook uw investering terug te verdienen is een hogere conversie natuurlijk belangrijk. Door middel van analyseren en optimaliseren wordt beoogd een hogere conversie te verkrijgen. Tezamen met een betere vindbaarheid, is succes bijna onomkeerbaar.

Keywords: Inbound marketing, Strategie, SEO, SEM, Social Media, Vindbaarheid, Conversie, Contentcreatie, Contentdistributie, Optimaliseren

Meer informatie inboundmarketing? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

Social media note