Wanneer je traditionele marketing inzet zie je vaak snel resultaat. Het is immers een snelle vorm van marketing, waarbij je vaak goed kunt herleiden welke inspanning tot welk resultaat heeft geleid. Maar de effecten van traditionele marketing zijn vaak maar van korte duur. Bij inboundmarketing gaat het om het opbouwen van een duurzame relatie met een (potentiële) klant. Als je dit goed aan wilt pakken is het belangrijk dat je een aantal stappen doorloopt. Doordat organische groei in vindbaarheid beoogd wordt heeft inboundmarketing echter een langer traject nodig voordat échte resultaten worden behaald.

Belangrijke stappen bij inboundmarketing

Allereerst is het van belang om je doelgroep goed te leren kennen. Waar heeft deze behoefte aan, waar zitten de knelpunten, op welke manier kun je hen het beste bereiken en met welke media? Het helpt ook om een ijkpersoon (de ideale klant) te omschrijven, wat ervoor zorgt dat je een nog beter beeld krijgt van de uiteindelijke persoon die je wilt aantrekken. Stel vervolgens SMART-doelen op zodat je duidelijk weet waar je naartoe werkt en voer een zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse uit. Dit kan bijvoorbeeld door de Google Keyword Planner en de handige tool Cuutio. Wanneer je deze stappen hebt doorlopen kun je jouw strategie bepalen en een gerichte inboundmarketingcampagne opzetten.

Afhankelijk van jouw product zit, tussen het moment dat je voor het eerst onder de aandacht komt bij een potentiële klant en het moment dat deze klant daadwerkelijk tot actie over gaat, zo’n 1 tot 2 maanden. Dit is uiteraard ook zeer afhankelijk van de tijd die je in de campagne investeert, de grootte van je bedrijf en de branche waar je in opereert. De volgende stap in het inboundmarketingproces is het verzamelen, organiseren en delen van kennis voor een gericht doel, behoefte of doelgroep. Door dit toe te passen krijgt de bezoeker de juiste content, afgestemd op zijn behoefte. Hiermee profileer je jezelf echt als kennispartner en een autoriteit binnen je vakgebied.

Dit vormt de basis van een inboundmarketingcampagne. Om te meten of een campagne het juiste effect heeft, moet deze ongeveer een maand (afhankelijk van de tijd die je er in stopt) lopen. Het is zeer belangrijk om in deze periode nauwkeurig je resultaten (bijvoorbeeld de groei in het aantal bezoekers op je website, de groei van je aantal leads) te meten, want aan de hand van deze resultaten ga je een verdere invulling geven aan je campagne.

Kortom, het opzetten en voeren van een inboundmarketingcampagne kost wat meer tijd, maar een effectieve campagne kan met de juiste uitvoering en regelmatige bijsturing zorgen voor een stabiel en blijvend resultaat. Uit onderzoek van Hubspot, een van ’s werelds grootste aanbieders van marketing automation software, blijkt dat maar liefst 83,9% van de bedrijven die inboundmarketing inzetten het aantal leads in 7 maanden tijd zien stijgen. Dit komt mede door de groei in organische vindbaarheid (vindbaarheid op basis van relevantie en autoriteit) in Google. Grootste bijkomstigheid is dat deze resultaten voor de lange termijn zijn en niet binnen enkele dagen weer uit de zoekresultaten verdwijnen.

Bent u benieuwd hoe wij voor uw bedrijf een stabiel en blijvend resultaat kunnen behalen? Neem dan contact op met één van onze marketeers via 0229 27 27 00 of via marketing@ipsis.nl

inboundmarketing (2)