Ik zie, ik zie wat jij niet ziet - Augmented Reality

Door: Klaas Hauwert

Zonnebrillentijd!! Wordt u ook altijd vrolijk van uw zonnebril? De aangename kleurrijke tint die het de wereld geeft. De wereld is veel vrolijker als alles een beetje oranje of roze is. Het is een soort vervorming van de realiteit. Stel nu dat u door uw bril niet alleen deze vervrolijking ziet, maar dat er ook andere dingen aan je realiteit worden toegevoegd. Nuttige informatie.De temperatuur verschijnt rechtsboven in je gezichtsveld. Je ziet een pijl die wijst naar een leuk terrasje. Er verschijnt een waarschuwing dat je zonnebrandcrème moet smeren. Dit soort dingen wordt binnenkort realiteit. Met bijvoorbeeld Google Glass. Dit is maar één van de technieken die gebruik maakt van toegevoegde realiteit, oftewel Augmented Reality.

Augmented Reality


is een live beeld van de werkelijkheid waaraan digitale elementen worden toegevoegd door een computer. Vaak bevatten deze elementen sensor data of extra informatie. Dit zien we al vaak op televisie bij bijvoorbeeld voetbalwedstrijden, waar er gebruik word gemaakt van virtuele reclameborden. Of op uw smartphone, waar apps gebruik maken van de camera om een laag over de omgeving te plaatsen.

Ook in computerspelletjes word er steeds meer gebruik gemaakt van AR.

Google Glass

Door de jaren heen is het steeds makkelijker geworden om uw computer met u mee te 130424_2nemen. Desktops werden laptops, werden tablets. Nu gebruikt u waarschijnlijk grotendeels uw smartphone. De volgende logische stap is een computer die u niet meer uit uw zak hoeft te halen, maar constant aanwezig is. Een draagbare computer die een gedeelte van uw gezichtsveld gebruikt. Dit is wat de Google Glass bril doet. De bril is te bedienen met uw stem, met simpele opdrachten als ‘Record video’ of ‘Send message’. Of met een touchpad aan de zijkant van het toestel.
Bekijk Google’s demonstratiefilmpje.

Rose coloured glasses

Zoals u kan zien is Google Glass een behoorlijk revolutionair concept. De vraag is of het aan gaat slaan. Lopen we over een paar jaar allemaal meer met onze bril te praten dan met onze medemens? Worden we slimmer omdat we altijd alle informatie voor ons hebben, of dommer omdat we niks meer hoeven te onthouden? Betekent een evolutie van de technologie een devolutie voor de mens? Misschien hebben we deze bril wel nodig. Als we in een grauw, grijs landschap leven, de maatschappij verslonden door industrie en klimaatveranderingen. Dan kunnen we altijd nog naar een gedigitaliseerde versie van de werkelijkheid kijken. Of misschien is het alleen een nuttige gadget en wordt de bril vooral gebruikt als digitaal spiekbriefje bij examens. Brillen inleveren allemaal!

Meer informatie? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.


Referenties:
http://www.google.com/glass/start/
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Glass
http://www.frankwatching.com/archive/2013/04/07/google-glass-nu-al-even-gehaat-als-geliefd/#more-231441
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toegevoegde_realiteit

Klaas Hauwert Klaas Hauwert
Auteur
Klaas Hauwert

Ik houd mij dagelijks bezig met het programmeren van websites die door de afdeling Creatie zijn ontworpen. Het leuke aan mijn werk vind ik dat elke website anders is. Dat maakt mijn dag gevarieerd! 

Meer over Klaas

Andere Tips en updates:

<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten

 
<p>Wat is de meerwaarde van social listening?</p>
Marije Bregman

Wat is de meerwaarde van social listening?

 
<p>De menukaart van ipsis</p>
Vincent Castenmiller

De menukaart van ipsis