Door: Klaas Hauwert

Herfst, het begint koud te worden en we voelen ons af en toe wat minder. Virussen als verkoudheid en griep worden van persoon naar persoon doorgegeven en verspreiden zich exponentieel door de bevolking. Het verspreiden van een virus doen we natuurlijk onbewust, niemand gunt een ander persoon de griep. Echter er zijn ook processen die het gedrag van een virus nabootsen en waar dit wel bewust gebeurt. In marketing is dit de Viral marketing campagne.

"Virale marketing is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie."

Technieken

Het doel van een virale campagne is dat als je het eenmaal los laat op de wereld, het vanzelf verspreid wordt doordat mensen het door gaan sturen en sharen met hun vrienden en kennissen. Het is dus belangrijk dat het gaat om iets grappigs, interessants of mysterieus. Vaak helpt het als het voor de gebruiker niet helemaal (of helemaal niet) duidelijk is wat er wordt geadverteerd. Vaak begint de viralilteit van de campagne af te sterven als de commerciële boodschap duidelijk is.

Een kort grappig filmpje is een veel gebruikte techniek. Ook een opvallende of controversiële slogan of plaatje kan al genoeg zijn; het doel is dat het publiek het gaat delen. De interactiviteit van een spelletje kan ook succesvol zijn. Evenals een geheimzinnige website waarbij de gebruiker een mysterie moet ontrafelen dat leidt naar het product.

Kickstart your viral

Je hebt een leuk filmpje gemaakt en je wilt dat het viral gaat: wat nu? Alleen op youtube zetten is vaak niet genoeg; dagelijks verschijnen er tien duizenden filmpjes op youtube. Je zal je fimpje een handje moeten helpen. Tactiek is dat je je filmpje tussen de lijst van meest bekeken filmpjes moet krijgen, als je zo ver bent verschijnt het op de voorpagina van youtube en krijg je veel makkelijker meer hits. Sommige bedrijven zetten hier een heel team voor in, ze sharen op facebook, myspace, forums, sturen mails naar maillists en ga zo maar door. Doel is om in een korte tijd zo veel mogelijk mensen te bereiken zodat de viral los gelaten kan worden en z'n eigen leven kan gaan leiden. Sommige bedrijven betalen zelfs bloggers om hun filmpje te plaatsen. Ook worden tactieken zoals met meerdere accounts een gesprek beginnen over het filmpje gebruikt. Dit om de illusie van interesse te verwekken. Met een goede tactiek is het mogelijk om zelfs een middelmatig filmpje veel hits te bezorgen.

Voorbeelden van viral marketing

Old spice - De Old Spice reclames, waarin de old spice mascotte Isaiah Mustafah real time vragen beantwoordt die werden gesteld via Twitter, Facebook en andere social media, bereikte miljoenen mensen.

Blair Witch Project - De film The Blair Witch Project wekt de illusie dat de film was gemaakt uit gevonden camerabeelden. Het deed dit met een website die deze beweringen ondersteunde.

http://www.blairwitch.com/

Year zero (Nine Inch Nails album) - De industrial band Nine Inch Nails gebruikte websites, muziek, posters en filmpjes die nieuwsgierigen leidde door een alternative reality game die eindigde met de release van hun nieuwe album.

https://en.wikipedia.org/wiki/Year_Zero_(game)

Rise of the planet of the apes - Voor de nieuwste Planet of the apes film verspreidde 20th Century Fox filmpjes van intelligente apen.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Viral_marketing
http://techcrunch.com/2007/11/22/the-secret-strategies-behind-many-viral-videos/
http://www.emerce.nl/nieuws/old-spice-viral-trekt-miljoenen-views-binnen-een-dag

Benieuwd naar alle mogelijkheden? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

viral