De economie trekt aan. Het banenaanbod wordt groter en daarmee wordt de kans kleiner dat je snel geschikte kandidaten vindt wanneer je een vacature hebt. Bijna elk bedrijf plaatst vacatures op de eigen website. En daarnaast wellicht een advertentie in de krant of een online advertentie op grotere vacaturewebsites. Maar dat is vaak niet meer voldoende.

Bereik

Het internet biedt legio mogelijkheden om een vacature breed te verspreiden. Hoe groter het bereik, hoe groter de kans dat de ideale kandidaat zich aandient. Grote bedrijven gebruiken bijvoorbeeld speciale werken-bij websites en investeren in de online vindbaarheid ervan. Maar hoe werkt dat precies en welke mogelijkheden zijn er allemaal?

Vacaturezoekmachines

Iedereen kent google, veruit de meest bekende zoekmachine. Vergelijkbaar zijn de speciale vacaturezoekmachines. Met als verschil dat deze speciaal zijn ingericht voor het zoeken en vinden van relevante vacatures. Voorbeelden zijn Indeed, Trovit en Jobrapido. Deze zoekmachines indexeren dagelijks nieuwe vacatures. Maar zoals eigenlijk overal in vacatureland het geval is: ook deze zoekmachines willen geld verdienen. Een opvallende plaats in de eindeloze lijst vacatures behaal je dus niet zonder je portemonnee te trekken.

Social media

De kracht van social media is bij veel mensen wel bekend. Ook werving- en selectiebureaus maken veelvuldig gebruik van diverse social mediakanalen om hun vacature onder de aandacht te brengen. Het grote voordeel is dat social media ook de niet actief werkzoekenden bereikt. Een goed opgestelde vacature kan dus zomaar de aandacht trekken van een kandidaat die al een baan heeft, maar die zich door de vacature aangesproken voelt. Dat zou zomaar kunnen leiden tot een overstap.

LinkedIn is een voorbeeld van een kanaal dat zich inmiddels ruimschoots bewezen heeft. Volgens een gedetailleerd onderzoek is LinkedIn de meest succesvolle tool voor het verspreiden van vacatures. Een gratis post vanuit de organisatie, die vervolgens wordt gedeeld door medewerkers, levert vaak al een gigantisch bereik op. Is het nog niet genoeg? Dan kun je tegen betaling een vacature plaatsen op de speciale vacaturepagina, die inspeelt op de zoekopdrachten van werkzoekenden. Nog steeds niet voldoende reacties? Dan kun je er zelfs voor kiezen om de vacature te sponsoren, om deze dus tegen betaling onder een grote doelgroep te verspreiden. En die doelgroep selecteer je zelf.

Google for jobs

Google for jobs is een nieuw en interessant project van Google. In Amerika loopt het al een tijdje, dus we mogen verwachten dat Google for jobs ook flink voet aan de grond zal krijgen in Europa. Er zijn manieren om nu al in te spelen op de komst van Google for jobs. Belangrijk hierbij is het technisch aspect en het aspect sterke content. Je website moet geschikt zijn voor snelle indexering door Google en de vacaturetekst moet voldoende relevante informatie geven, zodat hij precies aansluit op de zoekopdracht van de gewenste sollicitant. 

Een werken-bij website

Een mogelijke sollicitant raakt vaak afgeleid als hij eenmaal op je website is beland. De website is meestal gericht op klanten en biedt weinig relevante informatie voor sollicitanten. Het grote voordeel van een werken-bij website is dus dat die volledig is ingericht op de werkzoekende. Wat wil een werkzoekende over jouw organisatie weten?

Een werken-bij website wordt ook veel beter geïndexeerd door zoekmachines. Alleen al de overduidelijke domeinnaam draagt hieraan bij. Maar zoekmachines zien ook dat de website volledig over werk en vacatures gaat en gaan er dus vanuit dat de inhoud relevant is voor de werkzoekende. In tegenstelling tot de corporate bedrijfswebsite, waarop ook heel veel andere informatie staat vermeld.

Conversie

Als het bereik groot is en veel mensen bezoeken de website, dan moet de bezoeker in principe nog maar één ding doen: solliciteren. Een hoge conversie, het percentage van de websitebezoekers dat overgaat tot actie, is dus het doel. Hoe verhoog je het conversiepercentage?

Vacaturetitels

Kies een zo duidelijk een aansprekend mogelijke vacaturetitel. Wees niet bang dat het aantal reacties kleiner is wanneer je specifiek bent. Het leidt juist tot meer relevante sollicitaties, die beter aansluiten op de functie. Google Keywords is een handige tool, waarmee het zoekgedrag van mensen goed te meten is. Het kan een goed idee zijn om eens te spelen met verschillende vacaturetitels en te kijken wat het resultaat ervan is.

Teksten

De vacaturetekst moet de werkzoekende enthousiasmeren. Vertel dus vooral wat de baan uniek maakt en welke goede arbeidsvoorwaarden eraan verbonden zijn. Dat zit hem echt niet alleen in een riante salarisindicatie. Zorg dat de leuke kanten van de organisatie benadrukt worden. Zijn er doorgroeimogelijkheden? Maandelijkse personeelsborrels? Korting op een sportabonnement? Vertel het!

Gebruik bovendien relevante zoektermen in de vacature. Het zou namelijk best kunnen dat jouw kandidaat zoekt op ‘afwisselend schoonmaakwerk Rotterdam’. Het kan geen kwaad om hierover na te denken en hier in de vacaturetekst rekening mee te houden. Misschien mag de kop zelfs zijn: ‘Zoek je afwisselend schoonmaakwerk in Rotterdam?’

Afbeeldingen

Afbeeldingen trekken de aandacht. Potentiële werknemers zien graag waar ze gaan werken en met wie. Gebruik daarom echte foto’s van jouw bedrijf en van de mensen die er al werken. Steeds meer organisaties werken met videocontent. Geef sollicitanten een virtuele tour door het bedrijf en de interesse is een stuk sneller gewekt.

Details

Denk goed om de details. Plaats niet alleen een vacature op je website, maar bijvoorbeeld ook een ‘solliciteer direct’ button. Plaats de gegevens van de contactpersoon die bereikbaar is bij vragen. Misschien draagt een mooie quote van een medewerker ook bij aan het succes van de vacature. Kortom, er zijn heel veel mogelijkheden om de kwaliteit van de vacature te verhogen.

Personeelswerving is een specialisatie

Het vergt tijd en aandacht om een vacature goed in de markt te zetten. Maar het levert wel de meest geschikte kandidaten op! Personeelswerving en marketing zijn nauw met elkaar verbonden. Daarom helpt ipsis veel organisaties met werving- en selectieprocedures. In een oriënterend gesprek komen we er samen achter welke keuzes het beste aansluiten op jouw organisatie en doelen.

Meer weten? Neem contact met ons op via het contactformulier of bel 0229 27 27 00. 

personeel2.png