Naamsbekendheid en goede zichtbaarheid zijn van groot belang. Maar juist omdat iedereen tegenwoordig eenvoudig content kan delen is het aanbod ervan enorm. Het is daarom essentieel dat jouw onderneming onderscheidend is en dat jij waardevolle en unieke content aanbiedt aan de doelgroep. Hoe doe je dit effectief? In deze vijf stappen zet jij een goede contentstrategie op waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken.  

Stap 1: Maak een contentmarketingplan

Content op de juiste manier creëren en verspreiden is ontzettend tijdrovend. Een goed plan van aanpak is daarom (net als bij alles) het halve werk. In een contentmarketingplan omschrijf je jouw doelen, doelgroep, kennisgebieden, de taakverdeling en natuurlijk een planning. 

Met behulp van een persona (een ideaal persoon uit de doelgroep) kun je een concrete beschrijving maken van jouw doelgroep. Naast een naam, karaktereigenschappen, behoeften, doelen beschrijf je ook de persoonlijke kenmerken van deze persoon. 

Stap 2: Onderwerpenlijst creëren

Regelmatig content plaatsen op jouw website is belangrijk. Google houdt namelijk van beweging, iets wat resulteert in hogere zoekresultaten. Maar hoe kom je nou aan je onderwerpen? Begin bij jouw product of dienst. Ga vervolgens uit van jouw doelgroep, wat wil jouw doelgroep graag lezen? Luister goed naar de vragen en problemen uit jouw doelgroep. Probeer hier vervolgens onderwerpen voor te verzinnen. 

Stap 3: Bepaal het niveau van de content

Om serieuze resultaten te boeken moet je content van hoog niveau maken. De content moet goed aansluiten op de behoefte binnen de doelgroep. Ontzie de doelgroep van mogelijke vragen, problemen en help ze als het ware verder. Hierbij gaat kwaliteit ten alle tijden boven kwantiteit. Liever eens in de zoveel tijd een sterk nieuwsbericht, dan iedere week een nieuwsbericht waar je niet geheel achter staat. Google zal kwaliteit belonen met een hogere ranking.  

Stap 4: Tekst schrijven en plaatsen

Je hebt een contentmarketingplan, een onderwerpenlijst en het niveau bepaalt. Nu ga je de content schrijven en plaatsen. 

Je hebt een onderwerp en weet waarover je het artikel wil schrijven. Bezoekers geven een korte glimp op jouw tekst en bepalen daarna pas of ze jouw tekst ook daadwerkelijk willen lezen of niet. Denk bij het schrijven dus niet alleen aan de titel, maar geef de inleiding ook aandacht. Hoe zou jij het voor je doelgroep zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken zodat de lezer bij het onderwerp blijft. Schrijf daarom actief en klantgericht. Tot slot kun je er nog voor kiezen om er een leuke afbeelding of video bij te voegen, visuele vormgeving doet het altijd goed. 

Stap 5: Deel je content voor meer rendement

Klaar met het schrijven van de tekst en gepubliceerd op je website? Dan kun je bijna achterover leunen. De content moet nu nog overal zichtbaar worden gemaakt. Gebruik Facebook, Instagram, Twitter, om jouw bericht aan te prijzen. Zo vergroot je het bereik en het effect van jouw inspanningen. 

Weet jij niet waar je moet beginnen of krijg je het warm van alle stappen? Onze contentmarketeers nemen het werk jou graag uit handen. Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier of bel: 0229 27 27 00. 

 

content.png