Hoe schrijf ik een succesvolle blog?

Inboundmarketing bestaat voor een groot deel uit het schrijven van artikelen zoals nieuwsitems en blogs. Vooral het schrijven van blogs is de laatste jaren steeds populairder geworden. Het behalen van online succes door middel van een blog kan veel tijd kosten. Daarom hieronder een aantal belangrijke aspecten die bijdragen aan het succes van jouw blog.

Bouw succes op

Voorafgaand aan het schrijven van een blog is het belangrijk dat je een duidelijke focus hebt, een creatieve mood en vooral doorzettingsvermogen. Het is niet zo dat je meteen heel veel reacties ontvangt en succes hebt, dit moet je opbouwen. De aanhouder wint en ontvangt uiteindelijk de complimenten, leads en opdrachten.  

Schrijf vanuit strategisch oogpunt

Het schrijven van een blog moet je doen vanuit een strategisch oogpunt. Bedenk altijd voor wie je het schrijft en wie jouw concurrenten zijn. Stel vooraf duidelijk de insteek van jouw blog vast. Deze komt in veel gevallen voort uit jouw passie voor een onderwerp. Focus je op een beperkte onderwerpkeuze en word hierin de expert, dan val je écht op.

Publiceer structureel

Door regelmaat in jouw blog posts te brengen zorg je ervoor dat de kans groter is dat iemand de blog vindt via onder meer zoekmachines en social media. Om structureel te kunnen bloggen is het verstandig om een planning te maken waaraan je je ook echt houdt. Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld wekelijks op een vast tijdstip een nieuwe blog publiceert.

Breng variatie aan

De tekst van jouw blog is belangrijk voor zoekmachines, maar zoek de balans en gebruik bijvoorbeeld ook beeldmateriaal (infographics en video’s) om de tekst kracht bij te zetten. Bekijk het volgende blogvoorbeeld eens. Of gebruik mooie foto’s, bij voorkeur geen stockfoto’s. Zo maak je jouw blog interessant voor de lezers en vergroot je de kans om gedeeld te worden. Een mooie manier om backlinks te genereren.  

Prikkel de lezer

Met een blog kun je kennis delen, maar kun je ook mensen helpen. Persoonlijke blogs zijn heel populair. Deel tips van jouw hand, geef antwoord op veelgestelde vragen, schrijf over dilemma’s die je in het dagelijkse leven tegenkomt. Dit stimuleert de lezer om contact met jou op te nemen. Beantwoord ook vragen en reageer op kritiek, zo maak je de lezers belangrijk.

Optimaliseer de blog voor zoekmachines

Een blog verhoogt de kans om gevonden te worden via zoekmachines. Houd daarom rekening met de zoekwoorden die mensen intikken in zoekmachines. Zo ben je online beter vindbaar en trek je bezoekers via Google. Het bepalen van de juiste zoekwoorden is een taak op zich. Neem deze serieus en verdiep je er in. Lees ook de volgende blog over lokale zoekwoorden eens. Cuutio is een mooie tool om, na het schrijven van een blog, de invloed op de vindbaarheid van een bepaald zoekwoord te analyseren.

Zet inboundmarketing in

Een blog schrijven is één, maar een blog verspreiden is de volgende stap. Breng jouw blog aan de hand van jouw website en social media onder de aandacht, maar bijvoorbeeld ook via een e-mail nieuwsbrief. En heb je al veel blogs geschreven? Bundel ze dan eens in een e-book en biedt deze aan. Zo haal je meer uit jouw blog en bereik je jouw doelgroep via verschillende kanalen. Lees hier meer over in onze blog over inboundmarketing.

Dit zijn een aantal punten die bijdragen aan het succes van jouw blogs. Ben je van plan te starten met een eigen blog, verdiep je hier dan eens verder in. Kom je er niet uit, wij helpen jou hier graag bij. Kom gerust eens langs tijdens onze gratis kennissessies of neem contact met ons op. Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

Andere Tips en updates:

<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten

 
<p>Wat is de meerwaarde van social listening?</p>
Marije Bregman

Wat is de meerwaarde van social listening?

 
<p>De menukaart van ipsis</p>
Vincent Castenmiller

De menukaart van ipsis