Je hebt als ondernemer een eigen website en weet dat je door middel van SEO en Adwords campagnes bezoekers naar je website kunt leiden. Maar hoe overtuig je bezoekers op jouw website om over te gaan tot het uitvoeren van een bepaalde actie? In dit artikel leg ik uit hoe je je bezoekers online kunt overtuigen en hoe je meer conversie kunt genereren.

De website moet bezoekers motiveren en verleiden om door te klikken en op een call to action knop te klikken. Hierdoor kun je uiteindelijk meer conversie realiseren. Dit kan een aanmelding voor de nieuwsbrief zijn, het invullen van een contact formulier of een bestelling die geplaatst wordt op jouw website. Een gebruiksvriendelijke website is belangrijk, maar de combinatie van waardevolle content en verschillende overtuigingsmethoden zorgen voor de gewenste acties.

Er zijn verschillende online principes die zorg kunnen dragen bij de overtuigingskracht van jouw website. De man hierachter is Robert Cialdini, psycholoog en professor marketing aan de Universiteit van Arizona. Aan de hand van zijn online principes kan je online-strategieën een nieuwe inrichting geven waarbij optimalisatie centraal staat.

De veelbesproken principes zijn als volgt:

#1 Autoriteit
Als bezoekers ergens mee worstelen is het fijn om de professionaliteit en kwaliteit van jouw dienst of product op de website terug te zien. Hiermee neem je de onzekerheid weg van de bezoeker. Bepaalde awards of samenwerkingen geven de bezoekers vertrouwen dat ze goed op weg zijn om de juiste keuze te maken.

#2 Wederkerigheid
West-Friesland staat bekend om de nuchterheid oftewel ‘voor wat, hoort wat’. Wanneer je iets doet voor een ander voelt diegene zich vaak verplicht om iets terug te doen. Op je website kun je dit doen door vrijblijvend advies aan te bieden, een gratis sessie of een kennismakingsgesprek.

#3 Sympathie
Praat in de taal van de bezoeker. Over het algemeen zeggen bezoekers eerder ja tegen gebruiksvriendelijke websites met vriendelijke teksten. De website is het visitekaartje van jouw bedrijf en een mooi middel om sympathie op te wekken bij de bezoeker. Het gebruik van social media is ook een vorm waarbij sympathie een rol kan spelen. Sympathie kun je het beste creëren door onverwachts en persoonlijk te zijn in jouw boodschap.

#4 Sociale bewijskracht
Als veel mensen in jouw omgeving gebruik maken van een bepaalde dienst dan zal het wel goed zijn. Wanneer je op jouw website reviews toont van klanten, kan dit een sociale druk opleveren voor mogelijke prospects. Je zou ook een bepaalde score kunnen weergeven vanuit beoordelingen die zijn plaats gevonden. The Feedback Company heeft een mooie tool waarmee klanten gemakkelijk beoordelingen kunnen geven op jouw product of dienst. Lees hier meer over de tool.

#5 Schaarsheid
Het gebruik van jouw dienst of product staat voor jou als bedrijf centraal, maar wanneer je inspeelt op schaarste kun je de juiste emotie opwekken. Door het gebruik van schaarste in marketinguitingen heb je de aandacht en kun je inspelen op de angst van het missen van jouw dienst of product. Hierdoor wordt de beleving meer waard. Je zou dit bijvoorbeeld kunnen doen door een actie op de website te plaatsen, die een bepaalde tijd geldig is.

#6 Commitment en consistentie
Terug naar de West-Friese nuchterheid: wanneer klanten A zeggen, zeggen ze ook B. Een veel gebruikt voorbeeld is het inschrijven voor de nieuwsbrief. Wees creatief en geef hier een unieke twist aan. Het woord ‘nieuwsbrief’ kun je door veel elementen vervangen zoals ‘blijf als eerste op de hoogte van unieke deals’ of ‘verbreedt je kennis door op de hoogte te blijven’. Als bezoekers zich eenmaal hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief kun je langzamerhand steeds meer inzicht verkrijgen in de bezoeker. Het klikgedrag is namelijk goed te analyseren en hierdoor kun je de bezoekers op je website uiteindelijk een speciaal aanbod doen. Met onze e-mailmarketingtool MailOn kan je gemakkelijk online e-mailcampagnes maken, beheren en analyseren. Lees hier meer over MailOn.

Deze online principes vormen jouw handvaten om bezoekers te overtuigen om tot een actie over te gaan. Probeer creatief te zijn in de invulling van de zes bovenstaande principes om onderscheidend te zijn.

Hulp nodig bij het overtuigen van jouw bezoekers?

Hulp nodig bij het overtuigen van jouw bezoekers op jouw website of ben je benieuwd hoe je deze principes zelf kunt invullen? Neem dan contact op met één van onze marketeers via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier om een vraag te stellen.

 

 

online overtuigen 2.png