Internet of Things is een netwerk van fysieke objecten (machines, producten, apparaten, systemen) die digitaal met elkaar en met de mens communiceren. Met sensoren krijgen producten een soort zintuigen die informatie verzamelen over zichzelf en hun omgeving. Via internet wordt deze informatie uitgewisseld. Machines en producten kunnen hierdoor op afstand worden bediend, maar ook worden geoptimaliseerd. De fysieke en virtuele wereld raken op deze manier steeds meer met elkaar verbonden.

Internet of Things biedt bedrijven een nieuwe wereld aan mogelijkheden. Deze mogelijkheden sluiten aan bij iets wat je waarschijnlijk al jaren doet: achterhalen hoe en waarmee je de klant zo tevreden mogelijk kunt maken.

Data analyseren en gebruiken

Als bedrijf wil je huidige en toekomstige klanten natuurlijk optimale oplossingen bieden. Daarnaast wil je je onderscheiden van concurrenten en kosten binnen de perken houden. Internet of Things helpt je hierbij. Je kunt klanten adviseren op basis van analyse van hun data en nieuwe producten en diensten ontwikkelen door kennis van gebruiksgedrag. Ook kun je de informatie die je verzamelt door Internet of Things gebruiken om bepaalde processen in je bedrijf te verbeteren.

Producten op afstand bedienen

Internet of Things biedt je de mogelijkheid om al je producten en apparaten digitaal met jou en je klanten te laten communiceren. Jij en je klanten kunnen machines en producten via de smartphone op afstand bedienen. Het koffiezetautomaat wordt vanaf de slaapkamer aangezet en de verwarming en verlichting als je bijna thuis bent. Ook de ovenschotel en wasmachine zijn, doordat ze op afstand door jou bediend kunnen worden, op het juiste moment klaar, ondanks dat de vergadering uitliep.

Dankzij Internet of Things wordt technologie kleiner, krachtiger en zuiniger.

Klanten ontzorgen

Internet of Things biedt de mogelijkheid om op afstand problemen op te lossen en klanten beter en sneller te helpen. Je kunt voorkomen dat er problemen ontstaan, weet wanneer er onderhoud nodig is en kunt producten bijbestellen voor ze op zijn. Je krijgt inzicht in wat klanten gebruiken en waar ze behoefte aan hebben. Hier kun je gebruik van maken door aanvullende diensten aan te bieden, toepasselijke informatie te verstrekken en specifiek advies te geven. Als je Internet of Things goed in zet kun je klanten optimaal ontzorgen!

Dit filmpje laat in 6 stappen zien hoe je Internet of Things in je bedrijfsmodellen kunt implementeren:

Heb je vragen over Internet of Things en hoe je dit in kunt zetten voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op via ons contactformulier of bel ons op 0229 - 27 27 00.

 

Auteur: Annemieke Hageman

 

 

internet cloud