Hoe het Halo effect de marketing veroverde

Het “halo effect” is een denkfout waarbij we een mening vormen over iemand persoonlijkheid of karaktereigenschappen gebaseerd op één eigenschap die we ergens anders van herkennen. Dit zorgt er voor dat wij binnen enkele seconden een eerste indruk hebben gevormd. In dit artikel lees je alles over hoe grote bedrijven dit inzetten en hoe jij dit zelf kan aanpakken.

Nike

Een groot voorbeeld hiervan is het merk Nike. Doordat Nike samenwerkt met 75 van de grootste sporters ter wereld straalt het merk kracht, overwinning en compassie uit. Nike werd in 1996 geassocieerd met Tiger Woods. Voor de associatie had het merk geen golfkleding en golfuitrusting. Door deze vereniging liet Wood Nike een lucratieve markt creëren voor Nike Golf, die ongeveer $600 miljoen dollar bedroeg. Doordat je fan was van Tiger Woods ben je nu ook fan van Nike. Dit noemen het halo effect.

Ook films en verkiezingen doen hier graag aan mee. Zo wordt er bij films gebruik gemaakt van acteurs die eerder al erg populair waren. Zodat jij het gevoel van herkenning krijgt en het dus denkt dat het automatisch een goede film zal zijn.

Zo doen grote merken ook graag aan storytelling. Dit zijn reclames die niet focussen op het product maar op de emotie. Zo focust Nike altijd op het “samen één” gevoel en benadrukken zij overslaanbaarheid. In de reclame van Nike uit 2020 gaat het niet één keer over de schoenen of kleding. In de reclame benadrukken zij de unity en doordat het split screen gelijk overloopt creëren zij van twee beelden één wereld.

Op het moment dat emoties stijgen daalt onze wijsheid. Nike schoenen zijn helemaal niet het snelste, de petten zijn niet het mooiste en de kleding niet per se de beste. Nike verkoopt een gevoel en daarom zijn ze de grootste.

Een tip die toegepast kan worden voor jouw bedrijf

Het halo effect kan ook ingezet worden bij het vergroten van naamsbekendheid. Bijvoorbeeld wanneer je samenwerkt met influencers en zij jouw producten promoten, dan is er een grote kans op meer bereik omdat potentiële klanten die de influencer trouw volgen hen al leuk vindt en het een grote kans bestaat dat ze ook meer interesse krijgen in jouw producten.

Benieuwd hoe het halo effect een rol kan spelen in het laten groeien van jouw bedrijf?

Wij beantwoorden graag al jouw vragen en helpen je bij het opzetten van een sprekende website. Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 272700 of vul het contactformulier in.

 

Yasmila Bendter Yasmila Bendter
Auteur
Yasmila Bendter

Social media is echt mijn vakgebied. Ik weet alles van Instagram en Facebook. Door een strategie te bedenken veroveren we samen het hele platform. Samen met leuke collega’s en uitdagende opdrachten zit ik hier helemaal op mijn plek.

Andere Tips en updates:

<p>8 succesvolle titelstrategieën en de psychologie erachter</p>
Annemieke Kreune

8 succesvolle titelstrategieën en de psychologie erachter

 
<p>Zorgt een psychologische verkoopprijs voor een gouden business?</p>

Zorgt een psychologische verkoopprijs voor een gouden business?

 
0229272700