Hoe bedenk je een bedrijfsnaam?

Een bedrijfsnaam verzinnen klinkt makkelijker dan het is. De naam moet blijven hangen, aansprekend zijn en passen bij wat je doet. Met deze naam ga jij jouw bedrijf positioneren en maak je jezelf bekend bij de doelgroep. Hoe verzin je een goede bedrijfsnaam waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie? Wij hebben een aantal tips.

Checklist

Bij het verzinnen van een bedrijfsnaam moet je een aantal dingen in gedachten houden die belangrijk zijn. Deze checklist kan je helpen bij de eerste stap:

  • Kort en krachtig: er zijn maar een paar letters nodig om indruk te maken.
  • Sprekend en relevant: de naam moet aansprekend zijn en passen bij jouw bedrijf.
  • Enthousiast, maar niet te grappig: zorg voor een leuke en sprankelende naam. Maar ga niet over het randje heen. Te veel humor wordt niet altijd gewaardeerd. Je wil wel serieus genomen worden met de bedrijfsnaam.
  • Simpel: de kracht zit ‘m in eenvoud.
  • Concurrentie: zorg voor een naam die niet op de bedrijfsnaam van jouw concurrent lijkt.
  • Lang houdbaar: kies voor een bedrijfsnaam die tijdloos is en lang mee kan gaan.

Een goede bedrijfsnaam kiezen  

De bedrijfsnaam moet jouw doelgroep aanspreken. De naam moet aantrekkelijk zijn en aansluiten op de interesses van jouw doelgroep. Let daarbij ook op emotie. Kies je voor een bijzondere of wat gekkere naam, dan kan dat voor een lach op iemands gezicht zorgen. Het raakt onze emotie en dat beïnvloed onze beslissing. Veel mensen baseren hun aankoop op emotie en het gevoel dat ze hebben bij een bepaald product, merk of dienst. Deze emotie werkt ook voor bedrijfsnamen.

Ben je echt in een creatieve bui tijdens het bedenken van jouw bedrijfsnaam? Baseer dan de naam rond een bepaald thema. Hiermee maak je jouw naam uitbreidbaar en kun je eindeloos combineren. Dit gaat veel verder dan alleen de naam. Een sterk thema kun je uitbreiden met een slogan, functienamen, nieuwsbrieven, blognamen en ga zo maar door.

Coolblue is een goed voorbeeld hiervan. Hun slogan is: “alles voor een glimlach”. Dit voeren ze door in alles wat ze doen: van leuk vormgegeven pakketjes tot grappige functietitels van het personeel. Heb jij een pakkende bedrijfsnaam verzonnen en een leuk thema daar omheen bedacht? Dan lopen klanten met je weg en willen ze dat delen met de wereld. Klanten kunnen veel loyaliteit tonen als jij dit goed aanpakt.

Regels voor een bedrijfsnaam

Niet iedere bedrijfsnaam mag ook zomaar gebruikt worden, daar zijn een aantal regels aan verbonden. Kies je ervoor om een bakkerij te openen, mag je niet alleen ‘bakkerij’ als naam gebruiken. Je mag het wel combineren met jouw naam.

Een andere regel is dat de naam niet misleidend of verwarrend mag zijn. Zet je ‘NV’ achter jouw bedrijfsnaam, terwijl het bedrijf ingeschreven staat als BV, dan overtreed je de regels. Ook de naam van de concurrent verwerken in jouw bedrijfsnaam kan voor problemen zorgen.

Bedrijfsnaam beschikbaar?

Heb je een fantastische naam bedacht en ben je daar helemaal blij? Dan raden we je aan om eerst te checken of de bedrijfsnaam nog beschikbaar is. Dit kun je controleren bij de KvK. Je mag namelijk niet zomaar een bedrijfsnaam gebruiken die al bestaat of sterk lijkt op de naam van concurrenten of andere bestaande bedrijven. Deze voorwaarden kunnen wel verschillen in regio’s en branches. Check tijdig of jouw verzonnen bedrijfsnaam al bestaat om teleurstellingen te voorkomen. Let wel: de KvK beschermd jouw naam niet. Anderen mogen dit gebruiken als het maar niet binnen dezelfde regio of branche is. 

Wil jij jouw bedrijfsnaam goed beschermen? Dan kun je deze controleren en registreren bij Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Lever of werk jij wereldwijd, kies dan voor een internationale registratie. 

Daarnaast is het ook belangrijk om te controleren of de domeinnaam nog vrij is. Mocht dit niet zo zijn kun je altijd kijken of jouw bedrijfsnaam afgekort of met een kleine toevoeging wel vrij is.

Hulp nodig?

Vind jij het lastig om een bedrijfsnaam te bedenken? ipsis helpt jou graag bij dit proces. Daarnaast kunnen wij de huisstijl en website van jouw nieuwe bedrijf verzorgen. Wil je jouw bedrijf een goede eerste boost en naamsbekendheid geven? Dan zitten onze marketeers voor jou klaar. Kortom: voor het complete plaatje ben je aan het juiste adres bij ipsis! Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 27 27 00 of vul het contactformulier in.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>De perfecte onderwerpregel voor jouw nieuwsbrief </p>
Marije Bregman

De perfecte onderwerpregel voor jouw nieuwsbrief 

 
<p><span>Persberichten schrijven en versturen + aanbieding</span></p>
Marije Bregman

Persberichten schrijven en versturen + aanbieding

 
<p>Google, wat wil je nou?</p>
Elsa Pater

Google, wat wil je nou?