Het nut van Google Analytics

Je hebt het vast vaker voorbij horen komen: Google Analytics. Hét programma van Google waarmee je jouw websitebezoeken gratis kunt meten. Maar wat kun je er allemaal mee meten? Hoe maak je er gebruik van en welke functionaliteiten heeft het programma allemaal? Wij leggen het nut van Google Analytics uit.

Wat speelt zich op dit moment af op mijn website?

Heb jij net een mailing verstuurd, is jouw nieuwe website live gegaan of ben je gewoon benieuwd naar wat er op dit moment gebeurd op jouw website? Dan is het real-time rapport interessant om te bekijken. Je kunt zien hoeveel bezoekers er op dat moment op de website zijn en wat ze doen. Waar komen ze vandaan en welke pagina’s bekijken ze? Dat kun je live bekijken via Google Analytics. Helemaal handig als je een aankondiging heb gedaan of door een andere reden veel verkeer op een bepaald moment verwacht. Daarnaast is het een handige manier om te testen of de Google Analytics Code goed op jouw website staat.

Wie is de bezoeker?

In het doelgroepenrapport van Google Analytics vind je meer gegevens over de bezoekers. Zo weet je waar de bezoekers vandaan komen, hoe oud ze ongeveer zijn en van welk geslacht. Daarnaast zie je ook met welk apparaat en besturingssysteem ze de website bezoeken. Wordt de website veel via mobiel of desktop bezocht? Ga dan na of jouw website hier geschikt voor is en zich goed aanpast aan het apparaat.

Wil je zien welke bedrijven en organisaties jouw website bezoeken? Dan raden wij aan om Snoobi Analytics eens te proberen. Klik hier voor meer informatie en het aanvragen van een proefversie.

Waar kom de bezoeker vandaan?

Het acquisitierapport is perfect om te bekijken waar jouw websitebezoekers vandaan komen. Zo zie je of bepaalde social mediacampagnes hebben gewerkt, of je moet werken aan de organische vindbaarheid of juist aan linkbuilding. Je kunt met dit rapport precies zien in welke mate de bronnen websitebezoeken binnen halen en waar misschien meer uit te halen valt.

Wat doet de bezoeker op mijn website?

Een van de meest interessante functionaliteiten is het gedragrapport. Hierin kun je zien wat de bezoeker op jouw website doet. Wat klikt diegene aan en welke pagina’s worden bekeken? Het is ook mogelijk om de zoekopdrachten op jouw website te meten. Komt een zoekterm vaak voor? Dan is het wellicht slim om hier content over te maken of bepaalde onderwerpen beter uit te lichten op jouw website.

Doelen meten

Wil je bijhouden hoe vaak het contactformulier wordt ingevuld of hoe vaak er op een button op de website wordt geklikt? Dan kun je doelen instellen. Google Analytics meet deze voor je en zo heb je direct en gemakkelijk een overzicht of jouw doelen zijn behaald.

Google Analytics biedt dus veel inzichten in jouw website en de bezoeker. Het is een gratis tool en iedereen met een website en een Google-account kan hier gebruik van maken. Klinkt dit ingewikkeld in jouw oren? Heb je geen idee hoe of waar je moet starten? Onze marketeers helpen jou graag met het opzetten, beheren en analyseren van jouw Google Analyticsgegevens. Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 – 27 27 00 of vul ons contactformulier in.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>Hoe vind ik goede zoekwoorden?</p>

Hoe vind ik goede zoekwoorden?

 
<p>Wat is social intranet?</p>
Marije Bregman

Wat is social intranet?

 
<p>Het nut van Google Analytics</p>
Marije Bregman

Het nut van Google Analytics