Het belang van een zoekwoordenonderzoek

De eerste plaats in Google is voor veel bedrijven het streven. Om hoog te scoren in de zoekresultaten heb je eerst inzicht nodig in waar jouw doelgroep naar zoekt en wat de concurrentie doet. Een zoekwoordenonderzoek biedt hier een goede basis voor en laat kansen en mogelijkheden zien. Het geeft richting in welke weg jij in moet slaan met jouw content en campagnes.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Met een zoekwoordenonderzoek wordt er onderzoek gedaan naar welke woorden mensen gebruiken in de zoekmachine. Dankzij dit onderzoek weet jij waar je jouw content op moet richten. Zowel voor de content op de website, als SEO als SEA zijn zoekwoorden nodig. Vaak komen bedrijven er door een zoekwoordenonderzoek achter dat mensen anders zoeken dan gedacht werd. Dankzij het onderzoek krijg jij handvatten waar jij je op moet richten. Welke woorden zijn relevant en welke niet? De marketeers van ipsis brengen de relevante zoekwoorden voor jou in kaart. Dit doet we middels diverse tools. Dit vormt de basis van een goede SEO-strategie.

Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?

Er bestaan diverse tools waarmee je een zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren. Met een gratis tool van Google kan iedereen zelf een basisanalyse doen. Het in kaart brengen van zoekwoorden is dan ook niet lastig, maar het opstellen van een goede SEO-strategie is een ander verhaal. Welke zoekwoorden zijn relevant, welke niet, gebruik je longtail of shorttail woorden en hoeveel concurrentie zit erop?

Een zoekwoordenonderzoek voer je in de volgende stappen uit:

  1. Breng de diensten of producten in kaart en vertaal deze naar zoekwoorden, leef je hierbij in in jouw doelgroep. Hoe zouden zij zoeken?
  2. Onderzoek in een goede SEO-tool welke zoekwoorden er allemaal worden gebruikt rondom de zoekwoorden die je hebt opgesteld.
  3. Onderzoek hoe vaak er op de zoekwoorden wordt gezocht, hoeveel concurrentie er is en hoe je er op dit moment op scoort.
  4. Bepaal met welke zoekwoorden je de grootste kans hebt om te scoren en welke zoekwoorden voor jou het belangrijkste zijn.
  5. Op de belangrijkste zoekwoorden voer je campagnes en schrijf je gerichte content.

Dit is heel kort samengevat hoe het werkt. Met een gratis tool kun je alleen zoekwoorden ontdekken. Maar je wil meer weten dan alleen dat. Je wil weten welke concurrenten er nog meer op zitten en welk zoekvolume de woorden hebben. Deze informatie heb je wel nodig, wil je aan de slag gaan met jouw vindbaarheid.

Een goede zoekwoordanalysetool

Bij ipsis werken we met Cuutio. Dit is een zoekwoordanalysetool waarmee je eenvoudig de online zichtbaarheid van jouw bedrijf, dienst of product én die van je concurrenten kunt monitoren. Met behulp van Cuutio verhoog je jouw online zichtbaarheid en positie in de zoekresultaten. Cuutio helpt bij het bepalen van welke weg je in moet slaan als het gaat om de juiste zoekwoorden. Je kunt niet alleen posities meten en monitoren, maar krijgt ook zoekwoordsuggesties waar je zelf nooit aan had gedacht. Ook nog onbekende concurrenten kun je met de tool analyseren.

Waarvoor zijn zoekwoorden nodig?

Zoekwoorden zijn niet alleen nodig voor de organische vindbaarheid, maar bijvoorbeeld ook voor Google Ads. Hoe mensen zoeken verschilt per persoon, branche en product. Hoe je hierop inspeelt is afhankelijk van wat je inzet en in welke fase de doelgroep zich bevindt. Is hij aan het oriënteren of gaat hij al over tot aankoop. Daar zit een groot verschil. Door dit goed in kaart te brengen kun je nog betere content schrijven die aansluit op de behoefte van jouw doelgroep.

Zoekwoorden en de concurrent

Bij het bepalen op welke zoekwoorden jij je gaat richten, is het belangrijk om de concurrent in de gaten te houden. Des te meer concurrentie er op een zoekwoord zit, des te lastiger het wordt om daarop te scoren. Veel bedrijven focussen zich op de top woorden, terwijl het soms beter is om woorden te clusteren en daar tijd en energie in te steken. Daardoor is de kans dat je hoger scoort in de zoekmachines groter en loont de inspanning. Neem de concurrentie daarom zeker mee in jouw onderzoek.

Meer dan alleen een zoekwoordenonderzoek

Uiteraard komt er meer bij SEO en SEA kijken dan alleen een zoekwoordenonderzoek. Er zijn nog veel meer factoren waar je op moet letten en er zijn diverse knoppen waar je aan moet blijven draaien. Wil jij je focussen op jouw bedrijfsvoering en de vindbaarheid van jouw bedrijf aan professionele marketeers overlaten? Wij staan voor je klaar. Neem contact met ons op om een kennismakingsgesprek in te plannen!

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten

 
<p>Wat is de meerwaarde van social listening?</p>
Marije Bregman

Wat is de meerwaarde van social listening?

 
<p>De menukaart van ipsis</p>
Vincent Castenmiller

De menukaart van ipsis