De juiste klant, op het juiste moment aanspreken met de juiste boodschap. Dat is de meest effectieve weg naar een conversie en de essentie van inboundmarketing. Een grote hoeveelheid websitebezoekers is niet meer waar het om draait, het gaat om het aantal relevante bezoekers en de conversies. Oftewel, je wil tegen elke klant kunnen zeggen: Hello, is it me you’re looking for? Waarop de klant antwoordt: Ja!

De wijziging in aankoopgedrag

De afgelopen jaren is het gedrag van consumenten enorm veranderd. Vroeger was er een enorm verschil in kennis tussen koper en verkoper. Verkopers wisten meer van hun product dan de koper. Hierdoor was het de taak van de verkoper om de koper te helpen bij het opdoen van informatie. Internet heeft de kennis echter bij de klant gelegd. Er is niet langer een verschil in kennis en klanten kunnen via het internet gemakkelijk informatie vinden over het product (en eventuele beoordelingen van gebruikers).

Kopers zijn veranderd en het aankoopsproces is veranderd. Dit is ook een reden waarom inboundmarketing vandaag de dag zo succesvol is. Kennis opdoen wordt autonoom gedaan, vooraf en voornamelijk via het internet (Google, fora, social media, etc.). Het aankoopsproces begint veelal met een probleem. De zoekopdracht is dan ook de vraag naar (kennis over) een oplossing voor dit probleem. Pas hierna komt een bedrijf/organisatie/product in beeld. Met inboundmarketing produceer je dus o.a. content over de oplossingen van de mogelijke problemen die bij de klant speelt. Zodoende help je de potentiële klant en promoot je je organisatie. Daarmee vergroot je de kans dat jouw bedrijf de uiteindelijke verkoper wordt.

Inboundmarketing, wat is dat dan?

Inboundmarketing is een pull-marketingtechniek die zich richt op het aanbieden van gerichte content aan personen die hiernaar op zoek zijn. Oftewel; relevante content, voor een relevante doelgroep en op een relevant moment. Een doelstelling die, volgens mij, de oorspronkelijke bedoeling van marketing is geweest.

Het inboundmarketingproces bestaat grofweg uit vier belangrijke onderdelen: Contentcreatie, contentdistrubutie, conversie en continue optimalisatie van deze vier onderdelen.

Een verdere introductie over inboundmarketing kun je vinden in mijn eerdere blogs De 4 stappen van inboundmarketing of Inboundmarketing introductie.

Context en boodschap extreem belangrijk

Het is binnen de content die je creëert extreem belangrijk dat je de juiste context en boodschap gebruikt. We zijn moe van storende advertenties en advertenties die niet relevant zijn. Reclamefolders worden steeds minder gelezen, TV reclame wordt steeds meer als irritant gezien en ook de overload aan straatverkopers helpt niet echt mee aan de populariteit van outbound en interruptie reclame (reclame die de klant ongevraagd stoort).

Voor de content die je binnen je inboundmarketingstrategie creëert is het belangrijk dat je boodschap duidelijk is en past binnen de context waarin je potentiële klant zoekt. Is het dat niet, dan zul je óf niet gevonden worden, óf je zult niet de juiste associatie oproepen.

Ga bij het schrijven van bijvoorbeeld blogs over je producten/diensten dan ook 100% uit van de klant. Schrijf niet (enkel) in specificaties en kenmerken, maar schrijf in voordelen voor de klant. Dit schreef ik ook al eens in mijn blog De graafmachine of het gat in de grond.

Word gevonden en verbeter je autoriteit

Door op verschillende mogelijke vragen over je product/dienst antwoord te geven, vergroot je de kans om gevonden te worden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld uitgebreide FAQ’s, blogs en productomschrijvingen. Aangevuld met beeldmateriaal als video en foto, kun je de potentiële klant van een grote hoeveelheid informatie voorzien om zijn keuze te vergemakkelijken. Doe je dit op de juiste manier dan zul je ook je autoriteit verbeteren.

Biedt klanten ook de mogelijkheid om je te beoordelen. Een voorbeeld hiervan is door de tool van Feedback Company te gebruiken. Tevreden klanten zullen je graag beoordelen en ook hun positieve mening over je bedrijf delen met familie, vrienden en kennissen. Oftewel: je klant wordt een ambassadeur. Bijkomend voordeel is dat jij gezien zal worden als een ‘autoriteit’ waardoor je verkoopmogelijkheden vergroot worden.

Word jij al gevonden door de juiste doelgroep?

Heel veel websitebezoekers, maar geen contactaanvragen of verkopen? Het kan zijn dat de content op je website de verkeerde doelgroep aanspreekt. Blijkbaar heb je wel vindbare content, maar voldoet deze niet aan de verwachtingen van de bezoeker. Probeer je doelgroep beter te definiëren, zodat content beter gericht kan worden op deze doelgroep. Resultaat; meer conversie.

Ook als je nog niet zoveel websitebezoekers hebt is inboundmarketing uiterst waardevol. Door de juiste content te creëren, zul je de juiste doelgroep trekken en een goede conversie kunnen realiseren. Heb je een zetje in de goede richting nodig? Kom langs op één van onze lunchsessies of neem contact met ons op via het contactformulier.

Costumers & users