De lampen dimmen, het koffiezetapparaat aanzetten en de televisie aanzetten terwijl je op de bank zit. Dat is het gemak van voice search. Je geeft een opdracht en de slimme apparaten voeren het voor je uit. ‘Hé Google…’ is een uitspraak die we nog veel zullen horen. Nu voice search steeds slimmer en beter wordt en meer en meer wordt ingezet, kun je niet meer achterblijven met jouw website en SEO. Ben jij klaar voor voice search?

Wat is voice search?

Bij voice search wordt er met een gesproken zoekopdracht gezocht naar een antwoord op de vraag. Hierbij wordt de stem gebruikt in plaats van een getypte zoekopdracht. Je kunt een zoekopdracht direct inspreken in een zoekmachine, maar er zijn tegenwoordig ook persoonlijke zoekassistenten als Google Home, Google Assistant en Siri.

In 2016 maakten er al 71% personen tussen de 18 en 29 jaar in Amerika gebruik van voice search. Sinds 2018 is Google Home ook in Nederland geïntroduceerd en groeit het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten. De verwachting is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten via voice search verlopen. Belangrijk genoeg om jouw website en de vindbaarheid daarvan er op voor te bereiden!

Verschil tussen voice en text search

De belangrijkste verschillen tussen gesproken en getypte zoekopdrachten zijn:

Vraagwoorden: spraakgestuurde berichten bevatten vraagwoorden als: wie, wat, waar, hoe, waarom, wanneer, hoeveel en waarmee. Dit zijn woorden die je ook gebruikt als je het aan een persoon zou vragen.

Longtail: wanneer je een zoekopdracht typt doe je dit vaak zo kort mogelijk. Doe je dit via spraak dan maak je volledige zinnen. Het is daarom belangrijk om longtail zoekwoorden in te zetten.

Lokaal: voice search wordt met name op telefoons gebruikt en op het moment dat het nodig is. De gebruiker zoekt vaak iets in de buurt, zoals het dichtstbijzijnde hotel of restaurant. Dat zorgt ervoor dat lokale vindbaarheid belangrijk is bij voice search.

Intentie: het fijne aan voice search is dat het direct duidelijk is waar de gebruiker naar op zoek is. Doordat er langere zoekopdrachten worden gegeven, zijn het specifiekere opdrachten. Hierdoor kun je nog beter inspelen op de behoefte van diegene die op zoek is. 

SEO en voice search

Bij voice search krijg je in de meeste gevallen één direct antwoord, je kunt niet kiezen uit meerdere zoekresultaten zoals bij text search. Voor jouw SEO dus nog belangrijker om goed gevonden te worden op voice searchresultaten. Hoe pak je dat aan?

  1. Verwerk langere zoektermen in jouw teksten. Voice searchopdrachten hebben vaak 5 of meer woorden.
  2. Beantwoord veelgestelde vragen op jouw website. Voice search bestaat namelijk vooral uit vragen. Door het schrijven van gerichte blogs en een goede f.a.q. beantwoord je deze vragen op jouw website.
  3. Zorg voor goede lokale vindbaarheid. Schrijf gerichte landingspagina’s die inspelen op de locatie waar jij je bevindt. Via voice search zoekt men vaak naar bedrijven of winkels in de buurt.
  4. Probeer featured snippets in Google te krijgen. Bij featured snippets wordt de content bovenaan in de resultaten getoond. Hier wordt direct het antwoord in de zoekopdracht verwerkt. Een featured snippet valt erg op in de zoekopdrachten en zorgt voor veel zichtbaarheid. Wanneer jij een featured snippet hebt, is de kans groot dat deze ook naar boven komt in een gesproken zoekopdracht.

Heb jij de vindbaarheid voor text search net onder controle en gaat voice search je nog iets te ver? De marketeers van ipsis ondersteunen je hier graag bij. Neem voor meer informatie contact met ons op of app naar 0229 763000.

voice search.jpg