Voor bedrijven is het erg belangrijk om online goed gevonden te worden. Zeker in deze tijd waarin iedereen zijn of haar telefoon pakt om een zoekopdracht in te voeren. Uiteraard wil je dan bovenaan verschijnen zodat jij opvalt bij jouw toekomstige klant. Maar hoe doe je dat en hoe haal je het meest uit jouw Google zoekresultaten? Wij geven tips!

 

De organische zoekopdrachten

Niet alle zoekresultaten in Google zijn advertenties en dus betaald. De organische zoekresultaten verschijnen onder de advertenties en zijn hartstikke gratis. Word jij op de eerste pagina getoond en ook nog eens op plek één? Dan heb je geluk, want hier beloont Google jouw website flink voor. De meta description, de tekst onder de url, is vaak het langst. Via deze tekst kun jij de mensen naar jouw website lokken. Vermeld hierin direct jouw usp en wat je doet. Naast de lange meta description staan er onder het eerste zoekresultaat meestal links naar onderdelen van de website, zoals jouw diensten en producten. Een mooie win-winsituatie.

Hoe kom ik daar te staan?

Het kost veel tijd en moeite op om nummer één te komen. Daarnaast ligt het niet alleen aan jouw inspanningen, maar ook aan wat de concurrent doet. Sta je eindelijk op één? Dan kan het zomaar zijn dat je morgen alweer gedaald bent naar de tweede of derde plek. Wat kun je doen om goed te scoren in de zoekresultaten?

  • Investeer in de website: zowel de inhoud als de technische kant spelen mee in de ranking van Google. Bied jij unieke en relevante content aan jouw lezers? Dan word je daarvoor beloond. Ook de gebruiksvriendelijkheid, leesbaarheid en snelheid van de website zijn belangrijke factoren.
  • Gebruik de juiste zoekwoorden: wil je gevonden worden op de term houten tuintafels maar communiceer je nergens op de website met deze term? Dan is de kans klein dat je hierop wordt gevonden. Zorg ervoor dat de zoekwoorden waarop jouw doelgroep zoekt terugkomen in de website. Let hierbij wel op dat je de website niet overlaadt met zoekwoorden, het moet wel leesbaar blijven!
  • Interne en externe links: dit noemen we ook wel linkbuilding. Google bepaalt aan de hand van jouw links hoe belangrijk de website is. Heb jij veel verwijzende links naar de website? Dan ziet Google dat als aanbevelingen van anderen. Gebruik je interne links op de website, dan zal de bezoeker gemakkelijker door de website heen kunnen navigeren. Weer een stukje gebruiksvriendelijkheid waar Google zo gek op is!
  • Kwalitatieve content: dit blijft belangrijk. Goede, relevante en kwalitatieve content zorgt ervoor dat jouw websitebezoeker de informatie krijgt waar hij of zij naar op zoek is. Relevantie is namelijk waar het uiteindelijk allemaal om draait.

Dit is geen garantie op om nummer één te komen, maar door deze punten goed op te pakken zal je zeker beloond worden. Besteedt hier het hele jaar door tijd aan en je zult zien dat jouw positie in Google steeds een beetje beter wordt.

 

De tekstadvertenties

De tekstadvertenties komen helemaal bovenaan de zoekresultaten pagina. Dit zijn de betaalde zoekresultaten in Google. Om te adverteren in Google wordt er AdWords gebruikt, dit is het advertentieprogramma van Google. Met dit programma kunnen advertenties worden ingericht waarmee jij zichtbaar wordt in de zoekmachine. Elke keer als er een zoekopdracht wordt gestart in Google vindt er achter de schermen een veiling plaats. Tijdens deze veiling wordt bepaald welke adverteerder op welke plaats in Google wordt getoond. De combinatie van het bod wat jij inzet op de zoekopdracht, de relevantie en kwaliteit van jouw website en CTR (doorklikratio) bepalen welke advertenties er worden getoond en waar.

Hoe kom ik daar te staan?

In principe kan iedereen met een Google-account en een rekeningnummer hier komen. Het vergt wel enige kennis van AdWords en wij raden dan ook aan om dit door een specialist op te zetten. Het gevaar is namelijk dat je met onvoldoende kennis veel geld erin stopt en niks eruit haalt.

 

Google Shopping

Het is algemeen bekend dat online winkelen steeds populairder wordt. Het zoeken naar een nieuwe computer of kleding wordt al vaak online gedaan. Google speelt hier slim op in met Google Shopping. Op die pagina wordt er een afbeelding en prijs getoond van het opgezochte product, ook de bedrijfsnaam wordt vermeld. Als je een webshop hebt is en het product leent zich ervoor kan Google Shopping zeker een uitkomst zijn.

Hoe kom ik daar te staan?

Om gebruik te maken van Google Shopping heb je een product-feed, een merchant- en AdWordsaccount nodig. Er wordt een koppeling gemaakt tussen de webshop en Google Shopping om zo jouw producten in de zoekmachine te tonen. Zoekt iemand op houten tuinbank, dan kan het zijn dat er direct een foto van jouw tuinbank oppopt met de prijs en naam van jouw bedrijf.  

 

Featured snippet

Mensen gebruiken Google vaak om een antwoord te krijgen op een vraag. Bij het stellen van een eenvoudige en korte vraag kan er bovenaan (meestal in een rechthoek) het antwoord verschijnen. Dit heet een featured snippet. Je krijgt daarmee direct antwoord op jouw vraag in de zoekmachine. Als dit antwoord toevallig op jouw website wordt gegeven dan wordt er een stuk tekst van jouw website met een link naar de juiste pagina toe in de snippet getoond. Prachtige gratis reclame, waarmee je laat zien jouw bedrijf de expert is.

Hoe kom ik daar te staan?

Je kunt helaas niet zelf aangeven dat jouw antwoord het beste is. Maar daar bovenaan komen zorgt vaak wel voor een enorme boost. Zet een kennisbank of f.a.q. op om featured snippets te krijgen. Google bepaalt zelf of informatie interessant genoeg is om te tonen in een snippet, maar als jij laat zien de kennis in huis te hebben dan kan je daar zomaar voor worden beloond.

 

De Google Maps

Tot slot hebben we nog Google Maps. Het is altijd goed om jouw bedrijf te vermelden op de lokale map, zodat de mensen weten waar het gevestigd is en hoe ze er kunnen komen. Daarnaast kunnen mensen ook zoeken op branche of type bedrijf. Zo wordt er bijvoorbeeld gezocht naar: Enkhuizen restaurant of sportschool Hoorn. Vervolgens kom je bij de resultaten en worden er een aantal bedrijven getoond met hun adres, openingstijden, foto’s en eventuele reviews. Veel mensen gebruiken dit bijvoorbeeld om leuke restaurants te zoeken in de buurt.

Hoe kom ik hier te staan?

Via Google Mijn Bedrijf kun je jouw bedrijf op de kaart zetten. Hier vul je alle bedrijfsgegevens in en de aanvullende gegevens. Je kunt er zelfs foto’s van het pand en jouw logo aan toevoegen. Lees hier meer over Google Maps.

 

Wil jij hulp bij één van de bovengenoemde punten of er meer informatie over ontvangen? Wij helpen en adviseren jou graag! Neem contact met ons op via 0229 - 27 27 00 of vul ons contactformulier in.

vinden.png