Google, wat wil je nou?

Wil je hoog in de Google zoekresultaten verschijnen? Dan moet je Google te vriend houden. Maar Google is een wispelturige en kritische vriend, die je net zo gemakkelijk afstraft als beloont. Google meet aan de hand van ruim 200 factoren of jouw website, je diensten en producten en je unieke content goed gevonden wordt. Die factoren worden regelmatig bijgesteld en ook de algoritmes die Google gebruikt veranderen elke dag. Google stelt ons lang niet altijd op de hoogte van de wijzigingen. Wat gisteren succes had, kan soms morgen ineens niet meer werken. Zelfs voor een ervaren marketeer is het lastig bij te houden. Dus wat is wijsheid?

Het doel van Google

Het is slim om altijd het doel van Google in je achterhoofd te houden. Google wil zoekmachinegebruikers de beste gebruikerservaring bieden. Een zoeker moet snel vinden wat hij zoekt, zonder daarbij misleid te worden. Ouderwetse SEO-trucs hebben dus steeds minder succes, want Google vindt steeds meer manieren om je te ontmaskeren. Verborgen keywords, dubbele content en verborgen links, het wordt door Google tegenwoordig genadeloos afgestraft. Je kunt zelfs een ‘Google Penalty’ krijgen als je de Google voorschriften aan je laars lapt. Google beloont echtheid, autoriteit en diversiteit.

Contentmarketing voor een betere Google-ranking

Op welke manier kun je contentmarketing dan het beste insteken? Het is nog steeds slim om met keywords te werken. Verweef ze in teksten die relevant zijn voor jouw doelgroep. Bedenk ook dat veel traffic naar de website niet automatisch betekent dat je de juiste doelgroep trekt. Hoe specifieker je te werk gaat, hoe groter de kans op succesvolle conversies. Houd je website actueel en kies voor content van goede kwaliteit. Plaats nieuws, blogs en landingspagina’s. Voorzie deze het liefst van een goede afbeelding. Wil je werken met backlinks? Kies dan voor relevante links van echte partners. Kortom: wees onderscheidend, actief en persoonlijk.

Wat is wijsheid?

Dat vatten wij voor je samen in enkele duidelijke do’s en don’ts:

Do’s:

  • Maak van jouw website een bolwerk van professionele informatie. Zorg dat die informatie relevant is voor jouw doelgroep en durf selectief te zijn. Houd hierbij wel rekening met relevante zoekwoorden en plaats die op strategische plaatsen in de content.
  • Blijf actueel. Breng regelmatig vernieuwing aan op de bestaande pagina’s en plaats relevante nieuwsberichten.
  • Zorg dat de technische aspecten van jouw website in orde zijn. Oudere websites maken gebruik van verouderde technieken en ook dat werkt tegen je.
  • Wees divers. Plaats nieuws, blogs, cases én landingspagina’s. Denk ook aan downloads in de vorm van whitepapers, goede interactiemogelijkheden en bijvoorbeeld videocontent.
  • Zet ook andere vormen van online marketing in. Bijvoorbeeld Google Ads.
  • Schakel ipsis in om jouw online marketingstrategie op te zetten!

Don’ts:

  • Ervan uitgaan dat meer traffic automatisch betekent dat je meer klanten krijgt. Probeer er vooral voor te zorgen dat je de juiste bezoekers trekt. Jouw doelgroep dus.
  • Ervan uitgaan dat de buit binnen is op het moment dat iemand op jouw website belandt. Dat is namelijk niet zo. Bouw aan een gebruiksvriendelijke website. Je komt regelmatig websites tegen waar meer aandacht is besteed aan het plaatsen van zoveel mogelijk zoekwoorden op de homepage dan aan de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker. Omdat de website dan niet professioneel overkomt en geen enkel onderscheidend vermogen heeft, haakt de bezoeker alsnog af.
  • Ervan uitgaan dat je snel een blijvend resultaat kunt behalen. Resultaat behalen met SEO is een namelijk een doorlopend proces. Oude trucs om snel hoger in de Google resultaten te verschijnen zijn niet meer effectief. Bouw voortdurend aan een website die relevante informatie biedt van hoge kwaliteit. Bedenk goed dat Google steeds slimmere technieken gebruikt om de zoeker precies datgene te tonen waarnaar hij op zoek is.
  • Ervan uitgaan dat Google je niet betrapt als je de regels overtreedt. Daar wordt Google namelijk steeds handiger in. Wil je meer weten over de Google richtlijnen? Je leest het hier

Hulp nodig bij SEO?

Neem dan contact op met ipsis. Wij werken graag samen met jou aan een betere online vindbaarheid. Onze SEO tekstschrijvers gebruiken tools zoals Google Analytics, de Google Keywordplanner, Cuutio en Snoobi om na te gaan waar de kansen liggen en om de resultaten te meten. Wij vergeten daarbij ook de offline communicatie niet. Het doel van de ideale marketingmix is namelijk het bereiken van de doelgroep en dat kan net zo goed een combinatie van on- en offline marketing zijn.

Elsa Pater Elsa Pater
Auteur
Elsa Pater

Het leukste zijn de overlegmomenten met onze klanten. Het bespreken van doelen, middelen en resultaten. 

Andere Tips en updates:

<p>De perfecte onderwerpregel voor jouw nieuwsbrief </p>
Marije Bregman

De perfecte onderwerpregel voor jouw nieuwsbrief 

 
<p><span>Persberichten schrijven en versturen + aanbieding</span></p>
Marije Bregman

Persberichten schrijven en versturen + aanbieding

 
<p>Google, wat wil je nou?</p>
Elsa Pater

Google, wat wil je nou?