Google Analytics geeft antwoord op bijna al jouw vragen met betrekking tot jouw website, maar niet op allemaal. Tegenwoordig wordt steeds vaker Google Tag Manager ingezet om nóg meer inzicht te krijgen in het gedrag van de websitebezoeker. Maar wat meet je dan bijvoorbeeld? En wat levert Google Tag Manager jou uiteindelijk op? Wij leggen het uit. 

Wat meet je met Google Tag Manager?

Als je kritisch naar jouw website kijkt, word je vanzelf benieuwd hoe bepaalde onderdelen van de website presteren. Als het beoogde effect te klein is, kun je aan de hand van die informatie namelijk belangrijke aanpassingen doen die de kwaliteit en het resultaat van jouw website verbeteren. Als aanvulling op de gegevens die je uit Google Analytics haalt, biedt Google Tag Manager bijvoorbeeld het volgende: 

Kliks op buttons meten

De nieuwe generatie websites is vaak goed ingericht op conversie. Er zijn buttons zoals ‘bel mij terug’, ‘neem contact op’ en ‘offerte aanvragen’ geplaatst op strategische plaatsen, in de hoop dat de websitebezoeker sneller overgaat tot actie. Maar is dat ook zo? Om die vraag te beantwoorden is het goed om de kliks op buttons te meten. Dat kan met Tag Manager. 

Kliks op downloads meten

Worden er op jouw website PDF downloads aangeboden? Dan wil je vast wel weten hoe vaak de verschillende downloads worden bekeken. Ook dat is typisch een vraag voor Tag Manager. Je ziet welke downloads bekeken worden, hoe vaak ze bekeken worden en wanneer. Op basis daarvan kun je ook de behoefte van jouw klanten beter inschatten of besluiten om bepaalde downloads te optimaliseren. 

Kliks op telefoonnummer en e-mailadres meten

Soms is het doel van een organisatie om leads te verzamelen via de website. Vaak wordt gekeken naar het aantal ingevulde contactformulieren, maar dat is natuurlijk niet de enige manier waarop potentieel klanten met jou in contact komen. Dat kan ook telefonisch of per e-mail zijn. Is er op de website geklikt op een telefoonnummer of een e-mailadres? Ook dat kun je zien als je Tag Manager gebruikt. 

Kliks naar externe pagina’s meten

Stel, je hebt een samenwerkingspartner en voor die partner heb je een link op jouw website geplaatst. Dat kan zelfs onderdeel zijn van jouw verdienmodel, dus wil je de partner wel laten weten hoe vaak er wordt doorgeklikt. Die kliks kun je eenvoudig meten met Google Tag Manager en koppelen aan Google Analytics, zodat je mooie rapportages kunt maken. 

Deze en nog veel meer tags stel je in met Google Tag Manager. Let op: er wordt niet met terugwerkende kracht gemeten, dus hoe eerder je Google Analytics en Google Tag Manager optimaliseert, hoe beter het is. 

Hoe stel je Tag Manager in?

Helaas kost het wel wat inspanning om goed met Tag Manager te leren werken. Er zijn online ontzettend veel handleidingen te vinden, maar het kost tijd om jezelf wegwijs te maken en om alle tags goed in te stellen. Heb je die tijd niet? Dan staan wij natuurlijk altijd voor je klaar. Laat het ons weten als je hulp nodig hebt met Google Tag Manager, wij helpen je graag op weg!

tag manager.jpg