Google Page Experience update

Eind mei komt Google met een nieuwe update, volledig gericht op de gebruiksvriendelijk. De zoekmachine maakt er geen geheim van dat gebruikerservaring een belangrijke rol speelt in de ranking van een website. Met de nieuwe update eind deze maand zal dit een nog grotere rol spelen. Deze update is vooral gericht op de techniek van de website. Ook dit is een belangrijke SEO-factor. Wij leggen je uit wat dit voor jouw website kan betekenen.

Techniek speelt een belangrijke rol bij de vindbaarheid

De techniek van een website is naast de content een belangrijke factor als het gaat om vindbarheid. Een technisch sterke website scoort beter in de zoekmachine, dan een website waarbij de techniek achterblijft. Als de techniek van de website niet op orde is, heeft dit negatieve gevolgen in de zoekmachine. Zo kan het zelfs zo zijn dat je een goede SEO-pagina hebt geschreven, maar die door verouderde techniek niet wordt vertoond. Na de nieuwe Google update wordt het nog belangrijker om jouw website technisch goed in te richten zodat ook de organische vindbaarheid verbetert.

Wat valt er onder de SEO-techniek?

De volgende technische SEO-punten zijn belangrijk om aandacht aan te schenken:

  • Indexatie en toegang van de pagina’s: hierbij is een XML sitemap belangrijk. Deze sitemap is speciaal voor zoekmachines en kun je in invoeren in Google Search Console. Daarnaast is het belangrijk om de website juist in te richten wanneer deze in meerdere talen beschikbaar is. Zijn ook alle pagina’s goed toegankelijk voor de zoekmachine en indexeerbaar?
  • Snelheid: dit punt blijft belangrijk voor de organische resultaten. Het advies is om de laadtijd onder de 2 seconden te houden. Let ook op de grootte van afbeeldingen en video’s die je uploadt op de website. Des te groter deze zijn, des te groter de website wordt wat weer een negatieve invloed heeft op de laadtijd.
  • Goede sitestructuur: bij de techniek van de website is ook een goede sitestructuur van belang. Dit geldt zowel voor de interne linkstructuur als de URL-structuur. Des te korter de URL des te fijner Google het vindt. Uiteraard is het wel belangrijk dat het juiste zoekwoord of de zoekwoordcombinatie terugkomt in de URL.
  • Mobiel vriendelijkheid: het plan is om ooit helemaal over te gaan naar mobile-only indexatie. Dat zal nog even duren, maar dat de mobiele website optimaal moet zijn voor zoekmachines en gebruikers is al een tijdje de regel. Onderschat dit niet en zorg dat jouw website zeer vriendelijk werkt op mobiele apparaten.

Wat houdt de Google update precies in?

Bij de Google Page Experience update wordt er met 3 Core Web Vitals rekening gehouden. Dit zijn de 3 onderdelen:

  1. LCP Largest Contentful Paint

De LCP laat zien hoe lang een website nodig heeft om de content op de pagina te tonen. Er wordt daarbij gekeken naar hoelang het duurt voordat het grootste content element zichtbaar is.

  1. FIP (First Input Delay)

De FIP meet hoelang het duurt voordat een websitebezoeker over gaat tot actie. Dit kan een klik op een link of een button zijn, maar ook het invullen van een formulier.

  1. CLS (Cumulatieve Layout Shift)

CLS heeft te maken met het verschuiven van elementen op de website. Een verschuiving kan minimaal en zelfs niet eens zichtbaar zijn, maar wordt wel door Google afgestraft omdat het niet als gebruiksvriendelijk wordt gezien.

Aan de slag met de Core Web Vitals

Wil jij weten of de Core Web Vitals van jouw website op orde zijn? Er bestaan diverse tools waarmee je dit kunt meten. Google Search Console is daar een goed voorbeeld van. Hier vind je veel gegevens terug die gaan over de vitaliteit van jouw website. De aanpassingen die gemaakt moeten worden zijn vaak vrij technisch. Schakel daarvoor de webbouwer van jouw website in.

Wil jij weten of jouw website klaar is voor de nieuwe Google update? Wij checken het graag voor je. Neem contact met ons op voor meer informatie of om een goede websitescan te laten maken.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>Lead nurturing: zet leads om naar klanten</p>
Melissa Roossien

Lead nurturing: zet leads om naar klanten

 
<p>Wat is de meerwaarde van social listening?</p>
Marije Bregman

Wat is de meerwaarde van social listening?

 
<p>De menukaart van ipsis</p>
Vincent Castenmiller

De menukaart van ipsis