Google MUM-update: opmars van contextuele search

Google zit nooit stil. De zoekmachine werkt altijd hard aan het doel om het zoeken zo gebruiksvriendelijk en makkelijk te maken. Er staat weer een nieuwe update voor de deur. Dit keer de Google MUM-update. Hiermee biedt Google nog meer diepgang op zoekresultaten en de zoekmachine geeft antwoorden op vervolgvragen die je mogelijk kunt hebben. Je zoekt dus naar een onderwerp en krijgt vervolgens een zo compleet mogelijk antwoord te zien. Wij leggen uit wat de update precies inhoudt en wat het voor jou betekent.

Hoe werkt de Google MUM-update

MUM staat voor Multitask Unified Model en is een update waarbij content nog beter en meer ingezet zal worden. Dankzij deze update begrijpt Google de zoekvraag, als de context van de content en de content zelf. De zoekresultaten die hier vervolgens uitkomen zijn een krachtige combinatie van tekst, foto’s en video’s. Google zoekt in informatie uit meer dan 75 talen en kan daardoor zo goed mogelijk informatie tonen in de zoekresultaten.

Informatie uit de beste bron

Google haalt de informatie dus uit de beste bronnen. Zo zou het kunnen zijn dat je een recept uit Duitsland te zien krijgt, omdat die het meest geschikt is en de schrijver van het recept autoriteit is op dit gebied. Het doel is om betere en completere resultaten te tonen die passen bij de zoekvraag. Er komt dus een redesign van de zoekresultatenpagina waarin je meer informatie te zien krijgt dan voorheen. Daarnaast biedt Google informatie over de zoekopdracht, waar je zelf wellicht nog niet aan had gedacht.

Google Lens

Binnen deze update valt ook Google Lens. Dit is een herkenningssoftware voor afbeeldingen. Hiermee kun je een vraag of zoekopdracht meesturen met de afbeelding die je indient bij image search. Hierdoor ziet Google wat je wil zien en welke informatie je daarbij zoekt. Deze krachtige informatie zorgt ervoor dat jij betere zoekresultaten te zien krijgt.

Things to know

Ook nieuw is een Things to know-box die in de zoekresultaten wordt getoond. Google laat daarin stukken informatie over het onderwerp zien, die wellicht ook interessant zijn. Door deze functie krijg je informatie waarvan je nog niet wist dat je het zocht. Zoek je iets op over verf, dan zou het kunnen dat je ook iets over kwasten te zien krijgt.

Wat betekent dit voor mij?

Het is nog lastig om te zeggen wat voor gevolgen de MUM-update heeft. Belangrijk bij deze update is relevante en kwalitatieve content. Dit was al een belangrijk punt, dus in dat opzicht verandert er weinig. De huidige SEO-factoren worden steeds belangrijker voor jouw vindbaarheid. Een kleine samenvatting:

  • Sterke content van goede kwaliteit.
  • Wordt een online autoriteit.
  • Er kan een verschuiving komen van nationale naar internationale bezoekers.
  • Denk bij content niet alleen aan tekst, maar ook aan video’s en afbeeldingen.
  • No-click search gaat groeien. Dit houdt in dat jouw website als resultaat wordt vertoond, het antwoord in de zoekresultaten al zichtbaar is en degene die zoekt dus niet verder klikt naar jouw website omdat hij al heeft gevonden wat hij zocht.
  • Relevantie blijft belangrijk.

Werken aan goede content blijft dus van groot belang. Heb jij hulp nodig bij het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw website of webshop? Wij staan voor je klaar! Vraag nu een gratis adviesgesprek aan.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>De webdesign trends voor 2022</p>
Marije Bregman

De webdesign trends voor 2022

 
<p>De social mediatrends voor 2022</p>
Naomi Sauer

De social mediatrends voor 2022

 
<p>Dé online marketing trends voor 2022</p>
Melissa Roossien

Dé online marketing trends voor 2022

 
0229272700