Google Adwords: dit kun je er allemaal mee

Heb jij een webshop? Dan kan jouw product bovenaan de Google zoekresultaten verschijnen met prijsinformatie, een omschrijving en directe link naar het product in je webshop. Een potentiële koper is slechts 1 muisklik verwijderd van het product in zijn virtuele winkelmandje stoppen. Makkelijker kan het niet! Meer installaties van je app? Speel een video van je app af in de Play Store en maak het mogelijk geïnteresseerden direct jouw app te downloaden.

Adwords - Search Engine Advertising (SEA) van Google - biedt veel mogelijkheden om midden in jouw relevante doelgroep te adverteren. Adwords, zoals het advertentienetwerk van Google heet, helpt jou daarmee jouw merk, een specifiek product of een specifieke dienst onder de aandacht te brengen en leads en sales te genereren. We leggen je graag de basis van die mogelijkheden uit.

Merkbekendheid, zichtbaarheid, leadgeneratie en sales

Google Adwords biedt vele mogelijkheden om advertentiecampagnes sterk te specificeren. Wist je bijvoorbeeld dat je campagnes kunt aanpassen op basis van het marketingdoel? Zo hanteer je voor marketingdoelen als merkbekendheid en zichtbaarheid vaker een advertentiecampagne waarin een afbeelding (display) centraal staat en hanteer je voor marketingdoelen als sales en leadgeneratie vaker een campagne waarin tekst centraal staat. Wil je tegelijkertijd werken aan je zichtbaarheid en meer sales genereren? Dan kun je een advertentiecampagne opzetten met een mix van displayadvertenties en tekstadvertenties.

Locatie, taal en interesses

Het customizen van een advertentiecampagne gaat verder; bij het opzetten van een campagne kun je namelijk aangeven op wie je je advertentie wil richten of op wat voor sites je wil verschijnen. Je kunt als snackbareigenaar in Amsterdam bijvoorbeeld aangeven goed gevonden te willen worden wanneer iemand in de omgeving Amsterdam zoekt naar een snackbar. Ook kun je besluiten dat jouw displayadvertentie zichtbaar is op sites over eten.

Het moge duidelijk zijn dat het niet moeilijk is om in Google Adwords de weg kwijt te raken. Daarom zal ik dieper ingaan op de beschikbare advertentievormen, wat de specificaties ervan zijn, hoe je de advertentietypen met elkaar combineert en wanneer je voor welke vorm van adverteren kiest.

Alleen in het zoeknetwerk 

Een advertentie enkel in het zoeknetwerk wordt in Google Adwords aangemerkt als 'Search Network only'. Dit is een advertentie die enkel bestaat uit tekst. Je kunt geen afbeelding, rich media of video aan dit advertentietype toevoegen.

De tekstadvertentie kan boven de zoekresultaten worden weergegeven door het hele zoeknetwerk van Google. De term die voor het zoeknetwerk van Google wordt gebruikt is 'Google Search Network'. Dit netwerk betreft Google Search, andere websites van Google, zoals Google Maps en Google Shopping en niet-Google partner zoeksites, bijvoorbeeld Marktplaats en mobiele apps met plaatsingsmogelijkheden.

De tekstadvertentie wordt boven de zoekresultaten weergegeven wanneer iemand in de zoekbalk van het zoeknetwerk een zin of woorden intypt waarvan er minstens één gelinkt kan worden aan de zoekwoorden die zijn ingegeven bij het maken van de betreffende advertentie. De advertentie komt in dat geval als advertentie bij de zoekresultaten van de Google zoeksite waarin de zoekwoorden of zin werd ingegeven te staan.

De kans dat iemand op je advertentie klikt en naar de landingspagina gaat is groot, doordat deze persoon specifiek op zoek is naar jouw dienst of product. Deze vorm van adverteren is uitermate geschikt voor leadgeneratie en sales.

Alleen in het displaynetwerk 

De officiële term voor dit type advertentie is 'Display Network only'. Advertenties in het displaynetwerk kunnen bestaan uit tekst in combinatie met beeld, rich media (bewegend beeld) en video. De advertenties worden als afbeelding, rich media of video getoond op websites binnen het displaynetwerk. Binnen het displaynetwerk vallen websites als YouTube en mobiele apps.

Op wat voor websites of apps binnen het displaynetwerk je advertentie wordt getoond, hangt af van de targeting die je ingeeft bij het opzetten van je campagne. Je kunt bijvoorbeeld targeten op locatie, het geslacht, de leeftijd of de interesses van de bezoeker van de website of app.

Advertenties in het displaynetwerk zijn erg geschikt voor het creëren van zichtbaarheid en merkbekendheid.

Zoeknetwerk met Display Select 

Hiervoor luidt de officiële term 'Search Network with Display Select'. Dit type advertentie is een combinatie tussen advertenties in het zoeknetwerk en advertenties in het displaynetwerk. Hierdoor heb je de mogelijkheid een advertentiecampagne op te zetten met een mix van advertentietypen. Je kunt namelijk zowel tekstadvertenties als displayadvertenties bestaande uit een afbeelding, rich media of video naast elkaar te laten lopen.

Advertenties in het zoeknetwerk met Display Select zijn een ideale combinatie wanneer je je zichtbaarheid en merkbekendheid wil vergroten en tegelijk traffic naar je website en leads of sales wil genereren. Deze combinatie van advertenties past goed in een marketingstrategie gericht op de korte termijn (de tekstadvertentie) en een marketingcommunicatiestrategie gericht op de lange termijn, waarbij je je richt op zichtbaarheid en merkbekendheid (de displayadvertentie).

Shoppingadvertenties 

Shoppingadvertenties noemt Google Adwords 'shopping ads'. Heb je een webshop of online omgeving waar jouw doelgroep producten kan aanschaffen? Probeer dan eens deze shoppingadvertentie. Een shoppingadvertentie is bovenaan de zoekresultaten in het Google Search Network zichtbaar in de vorm van een afbeelding met onder andere de naam van jouw shop, korte beschrijving, prijsinformatie en uiteraard link naar het product in jouw webshop of op jouw webpagina.

Shoppingadvertenties zullen je helpen meer bezoekers naar je website te krijgen en meer verkopen te doen. Dit type advertentie is vooral bruikbaar voor een marketingstrategie gericht op leadgeneratie en sales.

Videocampagnes

Jouw video afspelen voordat een video op een populair Youtubekanaal begint met afspelen? Dat kan met videocampagnes, ofwel 'Video Campaigns'. Ook is het mogelijk te adverteren met een op zichzelf staande video, bijvoorbeeld op sites aangesloten op het Display Network. Jouw video kan zelfs afgespeeld worden in games en apps!

Universele appcampagnes

Heb je een app voor Android of iOS? Adverteer dan met universele appcampagnes (officiële Adwordsnaam: 'universal app campaigns') in Google Search, Google Play, YouTube en het Google Display Network. In dit type advertentie is plaats voor tekst en een afbeelding of een video. Dit type advertentie zal je helpen meer installaties van je app te genereren.

Kunnen wij je helpen?

Adverteren via Google biedt zoals je begrijpt veel mogelijkheden om volledig gecustomized jouw doelgroep te bereiken en leads en sales te genereren. In dit artikel hebben we je de basis hiervan uitgelegd.

Hoe specifieker je wil adverteren met Google Adwords, hoe ingewikkelder het wordt. Wil je graag meer doen met adverteren in Google en kun je onze hulp daarin gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

 

Deel de liefde:

Heeft u vragen?