Inboundmarketing wordt al enkele jaren bestempeld als het nieuwe adverteren. Klanten trekken door het creëren van relevante content. Niet langer verschillende boodschappen de wereld in schreeuwen, maar relevante (klantgerichte!) content creëren die de potentiële klant wil weten.
Inboundmarketing is op basis van toestemming. Je schuift je boodschap niet zomaar bij iedereen onder de neus. Neen, je moet de aandacht van de potentiële klant verdienen. Google AdWords is niet een typisch marketingmiddel dat perfect binnen de kaders van deze omschrijving past. Toch past Google AdWords perfect binnen/bij een eventuele inboundmarketingstrategie. Sterker nog, ze kunnen elkaar versterken!
Lees onderstaande punten en leer waarom inboundmarketing en Google AdWords heel goed bij elkaar passen.
1. Google AdWords als katalysator voor je gecreëerde content
Scoort jouw geweldige blog niet snel genoeg hoog in Google, dan kan je er voor kiezen om een AdWords campagne te ontwikkelen om de blog een vliegende start in Google te geven. De Google AdWords zorgt voor aanloop naar de pagina en het Google algoritme zal uiteindelijk de rest doen.
Het is dan van belang dat de content van de blog overeenkomt met de Google AdWords campagne. Zodoende worden de kwaliteitsscores hoger en de advertentiekosten lager, wat uiteindelijk meer kliks oplevert voor hetzelfde budget. Hoe beter inboundmarketing en Google AdWords op elkaar aansluiten, hoe meer zij elkaar versterken.
Google AdWords is in dit geval ook niet echt outboundmarketing. Er is namelijk wel een specifieke behoefte bij de zoeker. En de advertenties die hij/zij te zien krijgt zijn gerelateerd aan het zoekgedrag. Er is dus al een bepaalde behoefte en een overeenkomst tussen zijn/haar zoekgedrag en jouw content.
2. De klant als uitgangspunt
Zowel Google AdWords als inboundmarketing hebben de klant als uitgangspunt. Beide spelen in op de klantvraag/zoekterm die gebruikt wordt om naar informatie te zoeken.
Bij inboundmarketing wordt content gecreëerd gebaseerd op specifieke behoeftes. Ik zoek bijvoorbeeld op ‘CRM Systeem implementeren’ omdat ik op zoek ben naar een nieuw CRM systeem. De inboundmarketeer van een leverancier van CRM software zou mij in dit geval uitstekend helpen met een whitepaper die mij informatie geeft over de belangrijke punten waarop ik moet letten bij het implementeren. Hij helpt mij dus een bepaalde vraag te beantwoorden en hoopt dat ik hem beloon met een uiteindelijke aankoop. Zijn kans is in ieder geval wel groter dan die van zijn concurrent, want hij heeft mij al een beetje op weg geholpen en een goed gevoel achter gelaten.
Ook met een Google AdWords campagne kan mijn vraag beantwoord worden. Ook een AdWords campagne kan mij tenslotte naar een informatieve pagina leiden die uitleg geeft over het implementeren van CRM systemen.
3. Goede zoekwoordanalyse om te scoren
Voor zowel inboundmarketing als Google AdWords is een goede zoekwoordanalyse benodigd. Wanneer gedegen onderzoek naar de belangrijke zoekwoorden uitblijft, zal dit invloed hebben op de resultaten van zowel de AdWords campagne als de inboundmarketingstrategie. Ook bij de zoekwoordanalyse is het belangrijk om rekening te houden met de klant. Neem de klant ook hier als uitgangspunt. De beste zoekwoorden zijn tenslotte de zoekwoorden die jouw klant gebruikt.
Om te bepalen over welke onderwerpen je goed scorende content kunt creëren, kun je handig gebruik maken van de statistieken die Google AdWords je geeft. Goed scorende woorden (veel kliks) tonen aan dat er een grote behoefte is aan informatie over dit woord. In je inboundmarketingstrategie is het dan slim om content te creëren dit betrekking heeft op dit specifieke woord. Organisch zoekverkeer is tenslotte goedkoper dan een Google AdWords advertentie!
In dit geval kun je Google AdWords dus gebruiken als een goede tool om input te krijgen voor onderwerpen waar je content over kunt creëren.
AdWords uitbesteden loont, ervaar het zelf. Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ipsis op via 0229 - 27 27 00.