Er gebeurt veel tijdens het coronavirus, zowel offline als online. Het raakt veel sectoren, maar biedt ook kansen zoals je kunt lezen in deze blog. Ook op Google Ads zijn er de nodige verschuivingen en veranderingen. De veilingen, zoekwoorden en bieders veranderen enorm en dit heeft effect op jouw campagnes. Waar moet je tijdens deze periode opletten binnen Google Ads?

Altijd in beweging

Even terug naar de basis: in Google Ads zet je campagnes op gebaseerd op het zoekgedrag van jouw doelgroep. Bij iedere zoekopdracht in Google vindt er een supersnelle advertentieveiling plaats. Via deze veiling bepaalt Google welke advertenties er getoond worden in de zoekresultaten.

De veiling van Google Ads is nu nog meer in beweging dan anders. Sommige branches worden harder getroffen dan anderen, waardoor er minder partijen mee doen in de Google Ads veiling. Terwijl er in andere branches meer aanbieders bijkomen en er meer bieders op de Google Ads veiling zijn. Zo wordt er tegenwoordig meer gezocht op stoepkrijt en webcams en minder naar festivalkaartjes en sportschoolabonnementen. De Google Ads veiling is nu meer in beweging dan ooit! Hoe kun je hier goed op inspelen?

Zoekwoorden

Welke zoekwoorden gebruik jij in jouw campagnes? Vergelijk deze zoekwoorden met dezelfde periode vorig jaar. Hoe zat het toen qua kosten, vertoningen, klikken en conversies? Zie je hier een groot verschil in, zijn bepaalde zoekwoorden nu minder relevant of juist extra belangrijk? Nu is de tijd om bij te sturen.

Zoekopdrachten

In de huidige situatie zoeken mensen anders. Onderzoek welke zoektermen er werden gebruikt de afgelopen maand. Dit kun je gemakkelijk vinden bij jouw zoekwoorden in het tabje ‘zoektermen’. Aan welke zoektermen had jij nog niet gedacht?

CTR en CPC

Wat doet jouw click through rate? Zijn er concurrenten die een betere CTR hebben doordat ze voor een andere insteek kiezen? Welke kansen zijn mogelijk interessant om jouw CTR te verbeteren? Wellicht is het voor jou nu ook tijd om andere usp’s te benadrukken in jouw advertenties.

Een andere indicator waaraan je kunt zien dat de veiling is veranderd is de gemiddelde CPC (cost per click). Grote kans dat jij die ziet dalen sinds de coronamaatregelen in zijn gegaan. Zijn er meer concurrenten bijgekomen en is de vraag toegenomen? Dan zou het kunnen dat de gemiddelde CPC juist is gestegen.

Extensies

Advertentie extensies mag je nooit vergeten bij het aanmaken van een advertentie. Deze extensies kunnen de CTR makkelijk en snel verhogen. Pas de extensies aan naar de huidige situatie. Denk daarbij aan: veelgestelde vragen over corona, gratis bezorging, onze coronamaatregelen enzovoorts.

Duik de statistieken in

Benieuwd of jij jouw marktaandeel bent verloren? Dit kun je binnen Google Ads op verschillende niveaus bekijken. In de statistieken kun je zien of je minder bent vertoond, vertoningen bent verloren voor de toppositie en absolute toppositie. Naast dat je kunt zien wat je bent verloren, kun je ook zien of je juist beter scoort in specifieke segmenten. Kortom: met de statistieken zie je wat er gebeurt en kun je inspelen op de huidige markt.

Veiling inzichten

Ook interessant: de veiling inzichten. Hier zie je of er partijen bij zijn gekomen of juist zijn afgehaakt in de veiling. Tegen wie bied je nu op? Dit kun je bekijken op verschillende niveaus: volledige campagne, advertentiegroep of op zoekwoord.

Inspelen op de huidige tijd

Je kunt de impact van de maatregelen en het coronavirus op verschillende manieren zien in Google Ads. Door biedingen aan te passen, extensies en advertentieteksten om te buigen en specifieke zoekwoorden toe te voegen kun je goed inspelen op de trends van nu. Dit geldt zeker niet voor iedere branche, maar het is de moeite waard om nu goed in jouw Google Ads campagnes te duiken. Heb je daar hulp bij nodig? Onze marketeers helpen je graag. Neem voor meer informatie contact met ons op.  

ads.jpg