Coronacrisis of coronakans?

Het coronavirus houdt de wereld al maanden in haar greep. Kantoren zijn leeg, scholen, restaurants en fitnessclubs zijn dicht en evenementen worden afgelast. De situatie rondom corona en bijbehorende maatregelen is voor iedereen nieuw. Als reclame- en internetbureau merken wij dat dit veel vragen oproept van bedrijven uit verschillende branches:

Mag ik in deze tijd nog wel adverteren met een leuke aanbieding? Of zitten mijn klanten enkel te wachten op informatie over het coronavirus? En als ik informatie wil geven, hoe doe ik dat dan het beste? Hoe vaak wordt er een update verwacht en via welke kanalen kan ik mijn berichten het beste verspreiden? En kan ik, om kosten te sparen, niet tijdelijk stoppen met Google Ads en sociale media?

Door de onzekere toekomst twijfelen bedrijven over uitgaven en zullen zij er eerder voor kiezen om grote investeringen uit te stellen en op maandelijkse kosten te besparen. Maar is dit wel de juiste keuze? Want ondanks dat bij vele bedrijven nu twijfel en angst toeslaat, zijn er ook heel veel kansen. En daar vertellen wij je graag meer over!

Creativiteit is key

Creativiteit is altijd belangrijk, zo val je namelijk op binnen jouw doelgroep. Maar in tijden als deze, is creativiteit echt noodzakelijk. Kijk maar eens naar bedrijven binnen de branches die als gevolg van het coronavirus niet meer kunnen doen waar zij goed in zijn.

Zo is er bijvoorbeeld een bierbrouwer die niet veel te doen heeft en besloot om over te gaan op het produceren van desinfecterende handgel. En een lingeriemerk welke tijdelijk geen productie meer draait en in plaats hiervan mondkapjes maakt. Restaurants die niet open zijn, bezorgen nu maaltijden. Sportclubs geven lessen via Facebook, YouTube en Instagram. Kortom: door al deze bedrijven wordt nog steeds keihard gewerkt. En dat kan alleen door snel om te schakelen en creatief te denken. En dat kan jij ook!

Wil je jouw doelgroep bijvoorbeeld bereiken met een leuke aanbieding? Dan kan dat, ook in deze tijd, natuurlijk gewoon. Als je maar onthoudt dat je nu even extra creatief moet zijn. Let goed op de tone of voice en probeer mensen nu geen producten of diensten aan te smeren die ze niet kunnen gebruiken. Is jouw bedrijf momenteel gesloten, blijf dan op de radar bij jouw klanten door elke week iets van je te laten horen. Informeer jouw klanten over de coronamaatregelen die je neemt, maar zorgt dat corona niet de boventoon in jouw berichten voert.

Online kansen

Mensen zitten gedwongen thuis. Je kan namelijk niet op vakantie, naar de sportschool, restaurant of kroeg. Dit betekent dat het bestedingspatroon verandert. Zo investeren mensen in sportmateriaal voor thuis, wordt er geklust in huis en tuin en zoeken mensen andere opties om zichzelf en de kinderen thuis bezig te houden. En aangezien de meeste winkels gesloten zijn en het advies luidt om zoveel mogelijk binnen te blijven, doen mensen deze aankopen voornamelijk online.

Leuk feitje: tijdens het hoogtepunt van de corona-uitbraak in China spendeerden Chinezen meer dan 7 uur per dag aan tv kijken en internetten. Ook in Nederland nemen het gebruik van social media en de online verkopen toe. Zorg dat je actief blijft op de kanalen die klanten van jou gewend zijn en probeer waar mogelijk te experimenteren met nieuwe online kanalen. Dit is het moment om een Pinterestkanaal in te richten of een video voor YouTube op te nemen! 

Besparen of investeren?

Vraag jij je af of het misschien beter is om tijdelijk te stoppen (of te minderen) met sociale media en Google Ads? Dan is ons antwoord absoluut: nee! Juist in deze tijd is het goed om zichtbaar en vindbaar te blijven. Mensen zitten verplicht thuis en kunnen niet naar jouw restaurant of winkel komen, maar dat betekent niet dat ze jou vergeten zijn. Bied jouw klanten de mogelijkheid om online contact te houden en aankopen te doen. En maak dus juist gebruik van sociale media, Google Ads en online verkoopkanalen.

Heb jij een verouderde website of webshop, dan is dit hét moment om hier iets aan te laten doen. Want je wil natuurlijk voorkomen dat jouw webshop overbelast wordt en de vele bezoekers niet aankan. Of dat jouw website niet gevonden wordt door potentiële klanten, omdat de SEO niet up-to-date is en je hierdoor niet naar boven komt in Google. Denk jij ook dat dit een goed moment is voor een nieuwe website of webshop, maar durf je in deze tijd geen grote investering te doen? Dan hebben wij een leuke aanbieding voor je! Lees hier meer over onze super webshop aanbieding!

Hulp nodig?

Ons advies luidt als volgt: wees creatief in deze tijden. Of het nou om nieuwe werkzaamheden, om een andere manier van communiceren of om het gebruik van nieuwe platformen gaat. Heb je hulp nodig bij het benutten van jouw online kansen? Dan staan onze marketeers voor je klaar. Samen herformuleren wij jouw strategie en kijken we waar de kansen liggen. Neem voor meer vragen contact met ons op.

Melissa ten Klei Melissa ten Klei
Auteur
Melissa ten Klei

Bij ipsis kan ik mijn enthousiasme voor marketing kwijt in mijn dagelijkse werkzaamheden. Een hecht team vol passie, kennis en creativiteit; ik voel mij hier écht thuis. Ik werk hard om het beste resultaat voor onze klanten te behalen. Wanneer mijn inspanningen in succes resulteren is mijn dag geslaagd en ga ik tevreden naar huis!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Interactieve mails: verras jouw ontvanger</p>
Melissa Roossien

Interactieve mails: verras jouw ontvanger

 
<p>Tips voor klantenservice via social media</p>
Melissa Roossien

Tips voor klantenservice via social media

 
<p>Ideeën voor een bedrijfsvideo</p>
Marije Bregman

Ideeën voor een bedrijfsvideo

 
0229272700